Bilangan Pengunjung:

Tuesday, January 19, 2010

'Cah Keting' menular ke dalam PAS?

Official Logo of Pan-Malaysian Islamic Party (...Image via Wikipedia

'Cah Keting' menular ke dalam PAS?
Oleh: yieMEGA

'CAH KETING' satu ungkapan yang menjadi popular sejak akhir-akhir ini, sebenarnya 'cah keting' bermaksud satu budaya mencatas atau memeteh (dalam loghat Kelantan) atau dalam bahasa bukunya menjatuhkan seseorang yang lazimnya ia ada kaitan dengan politik.

Kalau di Kelantan, satu masa dahulu apabila kita sebut 'cah keting' ia lebih merujuk kepada UMNO kerana kebiasaanya mereka sentiasa 'cah keting' sesama sendiri. Namun, cerita itu berlaku tak lama dahulu tetapi sekarang sudah lain jadinya.

Dulu boleh kita kata budaya 'cah keting' ini hak milik mutlak UMNO, namun sekarang budaya yang berunsur negatif ini telah menular kepada PAS. Sepertimana yang dilaporkan oleh MSO di dalam blognya Merah Tinta MSO.

Kalau kita lihat sejak kebelakangan ini, semakin menjadi-jadi budaya 'cah keting' di dalam PAS, seakan-akan ada orang yang menginginkan jawatan tertentu terutamanya jawatan Menteri Besar Kelantan yang sekian lama dipegang oleh Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Bermacam-macam isu yang timbul dan dikaitkan dengan MB Kelantan dan Keluarga timbul sejak akhir-akhir ini, yang paling menariknya isu itu bukan ditimbulkan oleh musuh politik ditimbulkan oleh 'rakan seperjuangan' mereka sendiri.

Dalam masa yang sama, penulis tidak bersetuju dengan pandangan MSO yang mengatakan budaya 'cah keting' ini di warisi oleh UMNO. Penulis tidak hairan dengan pandangan MSO berkenaan, ye lah semua yang negatif datangnya dari UMNO semua yang positif datang dari PAS.

Nak kata penulis tidak bersetuju dengan 'budaya cah keting diwarisi dari UMNO' pun tak juga. Mungkin ada kebenaranya, cuma apa yang penulis ingin sedarkah di sini bukankan PAS pun berasal daripada UMNO juga, begitu juga dengan PKR pun berasal dari UMNO juga jadi tak hairanlah kalau 'budaya cah keting' mulai berputik di dalam PAS.

Sebetulnya, budaya 'cah keting' berpunca daripada pemimpin-pemimpin yang mempunyai PHD yang tinggi. PHD bermaksud (Perasaan Hasad Dengki). Sebenarnya PHD ini sudah sebati di dalam masyarakat Melayu bermula dari yang berdarjat rendah hinggalah kepada mereka yang berdarjat tinggi. Jadi Melayu sendiri hendaklah mengubah tahap PHD ini.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin