Bilangan Pengunjung:

Friday, January 1, 2010

Membuka Buku 2010

Membuka Buku 2010
Oleh: yieMEGA

HARI ini ialah 01.01.10 merupakan harti pertama dalam tahun 2010. Unik juga angka 01.01.10 ni hari ini merupakan hari penuh bermakna bagi penulis bukan sahaja kita sudah tiba ke tahun baru malah hari ini merupakan Hari Ulang Tahun Ibu Penulis.

Pada kesempatan ini menulis ingin mengucapkan Selamat Hari Lahir untuk ibu tercinta yang telah banyak melakukan pengorbanan dari penulis kecil hinggalah penulis dewasa. Tambahan pula ibu penulis adalah seorang Ibu Tunggal namun beliau tetap mengharungi kehidupan untuk terus membesarkan penulis dan adik beradik.

Mungkin juga tidak keterlaluan sekiranya penulis katakan Ibu Penulis telah berjaya menjadi Ibu yang terbaik buat penulis dan adik beradik yang lain walaupun bergelar Ibu Tunggal. Kejayaan yang dimaksudkan ialah Abang penulis menjadi Ustaz di SK Bandar Tun Razak, Kakak Penulis pula dulunya bekerja dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sekarang katanya bekerja dengan syarikat Subsidiari DBP iaitu Dawama dan Abang penulis yang terakhir bekerja di Empangan Hidroelektrik TNB Pergau sebagai Jurutera kanan.

Begitulah besarnya pengorbanan ibu penulis terhadap penulis dan adik beradik. Walaupun menyara keluarga dengan hanya menjalankan perniagaan kecil-kecilan namun Alhamdulillah kesemua anaknya telah berjaya. Terima Kasih di atas pengorbanan ibu, anaknda sentiasa menyanyangimu dan tidak lupa jasa-jasamu.

2010 diharap memberi sinar baru dalam arena politik tanah air. Begitu juga harapan kepada semua isu-isu yang timbul agar semuanya ditanggung beres. Di harap ahli politik tanah air tidak terus berpolitiking kerana lama-lama kelamaan orang akan jenuh dan muak melihatnya.

Kedatangan 2010 mungkin merubah kembali nasib-nasib rakyat marhaen dan juga pak-pak menteri, walaupun kita diberikan hadiah tahun baru berupa 'kenaikkan harga gula" sebanyak 0.20 sen, bagi penulis kenaikkan harga gula di tahun baru ini ada juga hikmahnya.

Begitu juga hari ini ialah hari pertama harga rokok minimum RM6.40 untuk 20 batang rokok akan berkuatkuasa. Ini juga 'hadiah paling berharga' buat perokok-perokok tanah air. Sebenarnya harga rokok minimum baru-baru ini telah menimbulkan salah faham ramai terutamanya pak cik-pak cik yang ada kat kampung. Mereka mejangka rokok akan turun harga kerana mungkin mereka tidak berapa faham dengan istilah 'minimum' jadi di lain masa penulis berharap janganlah kerajaan menggunakan istilah yang kurang difahami mereka semasa membuat sebarang pengumuman terutamanya berkait dengan rokok.

Berkenaan isu bas sekolah yang lebih daripada 30 tahun usianya tidak dibenarkan beroperasi oleh LPKP dan dibuat secara pengumuman yang mengejut, untuk rekod sebelum ini LPKP mengambil keputusan membenarkan BAS Sekolah berusia 20-30 tahun beroperasi tetapi 'tup-tup' tak boleh pulak. Penulis pun hairan, di zaman tiada lagi pemimpin "Flip-Flop" tetapi mengapa masih ada badan yang ada kaitan dengan kerajaan membuat keputusan "Flip-Flop".

Isu graduan Pendidikan IPTA juga masih belum selesai di tambah pula ada lagi satu isu terbaru berkenaan Isu Graduan Pendidikan UNITAR, berdasarkan slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapiaan Diutamakan" adalah lebih elok kerajaan menyelesaikan isu ini dengan segera.

Akhir kalam, semoga 2010 terpancar sinar baru kepada mereka-mereka yang terlibat dalam arena politik tanah air dan juga rakan-rakan blogawan yang penulis kasihi, ye lah mereka telah banyak membantu penulis, dari hari pertama penulis bergelar 'blogawan' dan sehingga hari ini. Jasa-jasa mereka penulis tidak akan lupakan terutamanya Husin Lempoyang.




Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin