Bilangan Pengunjung:

Thursday, December 31, 2009

Menutup Buku 2009

Menutup Buku 2009
Oleh: yieMEGA

BEGITU pantas masa berlalu, bagai baru semalam 2009 menemui kita. Begitulah dunia, semakin hari semakin cepat masa berlalu. Jadi betul lah kata orang "Masa itu Emas" dan ada juga setengahnya mengatakan "Masa adala wang" walaupun berbeza ejaanya tapi kedua-duanya adalah bernilai.

2009 Penulis tempuhi dengan melalui beberapa siri kehidupan yang berliku-liku. Begitu juga pentas politik tanah air kita 2009 adalah tahun yang 'unik' bagi pentas politik kita. Ye lah bermacam-macam isu yang mewarnai pentas politik kita.

Bermacam isu yang penulis telah muatkan dalam blog ini dalam bentuk artikel, ada yang terasa hati ada juga yang tidak berpuas hati, serta ada juga segelintir pembaca yang agak emosional ketika memberikan komen. Walauapapun perasaan pembaca tujuan penulis hanyalah satu iaitu mempertahankan apa yang benar, dan menghapuskan apa yang salah tidak kiralah siapa yang salah sekalipun kerana penulis lebih suka menjadi Blogger Liberal daripada Blogger yang masih berfikiran 'ortodoks'.

Kalau kita imbau balik politik tanah air kita, banyak juga peristiwa besar yang berlaku sepanjang tahun 2009 ini. Pertamanya, 'Peralihan Kuasa' daripada pimpinan Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Seri Najib Tun Razak. Isu tuntutan royalti oleh Kelantan, Isu Kepala Lembu, Isu Ladang Babi Moden di Selangor, Isu Teoh Beng Hock, Isu Menantu Menteri Besar Kelantan.

Paling menarik adalah isu yang melibatkan Bekas Ketua Penerangan PAS Kelantan Dr. Rosli Allani yang diperintahkan 'berpisah' buat sementara dengan isteri keduanya dan juga insiden Mertua Kepung Rumahnya juga menghiaskan isu bagi tahun 2009.

Selain itu Kerajaan Anak Beranak Versi Kelantan juga menjadi 'buah mulut' akhbar-akhbar dan blogawan-blogawan tempatan bagi tahun 2009.

Istilah "Celaka, Celaka, Celaka" menjadi popular apabila ia dipopularkan semula oleh MB Kelantan kerana bengang dengan kelakuan blogawan yang kerap kali menyerang kepimpinan beliau dan juga menantu beliau. Mungkin dia dah terlupa 'kejayaan' PAS menguasai Kedah dan Kelantan adalah disebabkan blogawan-blogawan inilah yang bersungguh berusaha untuk memberikan kemenangan kepada PAS, tapi akhirnya "Celaka, Celaka, Celaka" menjadi hadiah untuk mereka.

Isu MB Terengganu juga masih belum ada jalan penyudah, perkara ini bukan disebabkan oleh orang lain tetapi ia disebabkan oleh MB Terengganu itu sendiri, beliau seolah-olah melupakan daeerah-daerah lain yang ada di dalam Terengganu, daerah lain kebanyakkanya di anak tirikan.

Di kesempatan ini penulis ingin berterima kasih kepada rakan-rakan blogawan yang telah membantu di dalam memberikan 'pengunjung-pengunjung' baru ke blog yang tak seberapa ini tertutamanya kepada MSO, Husin Lempoyang, BigDog, Rocky Bru's, Dunia Tiger, Datuk A Kadir Jasin, Tun Dr. Mahathir Mohammad, Meli Kapak Jangak dan juga Kickdefella. Tak lupa juga kepada Harian Cahaya.

Blog ini juga pernah menerima cabaran demi cabaran terutamanya daripada Jurukomen yang beremosional dan juga beberapa blog yang tidak bersetuju dengan pandangan yang dilontarkan oleh penulis. Namun, cabaran itu dapat ditempuhi dan blog ini mampu bertahan sampai sekarang.

Artikel ini menjadi tanda penulis menutup Buku 2009 dan dilain masa penulis akan Membuka Buku 2010. Semoga 2010 memberikan kita semangat dan daya juang yang baru, akhir kalam "Berbaktilah Selagi Hidup, Berjuanglah Selagi Ada Waktu".
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin