Bilangan Pengunjung:

Thursday, December 3, 2009

Ihsan atau Royalti?

Ihsan atau Royalti?
Oleh: yieMEGA

WANG ihsan atau royalti? itulah menjadi tajuk artikel penulis pada kali ini. Bersesuaian dengan isu yang hangat diperkatakan kini iaitu isu tuntutan royalti oleh Kerajaan Negeri Kelantan. Doa untuk memusnahkan masa depan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak jika tidak memberikan royalti kepada Kelantan dan bukanya wang ehsan.

Persoalanya sekarang yang mana lebih baik, wang ehsan ataupun royalti? Kebetulan pagi tadi penulis berkunjung ke Terengganu di mana Terengganu sekarang telah menerima wang royalti berbeza dengan dulu negeri sang penyu ini menerima wang ehsan. Jadi alang-alang penulis telah ke Terengganu penulis cuba mendapatkan maklumat atau pandangan daripada beberapa rakyat Terengganu yang penulis jumpa.

Pertama sekali penulis mencuri dengar perbualan beberapa rakyat Terengganu yang bersidang di Kedai Kopi. Ada yang meluahkan rasa hairan sejak Terengganu menerima pembayaran wang royalti semula, di mana sebelum ini negeri ini menerima Wang Ehsan seolah-olah tiada apa-apa yang dibuat oleh Kerajaan Negeri untuk kebajikan rakyat.

Menurutnya, kalau kita lihat tiada satu pun projek pembangunan yang wujud selepas Terengganu menerima pembayaran royalti. Hairan sungguh kemana perginya wang royalti tersebut, adakah menteri besar yang nikmati?. Katanya lagi "Cuba kita lihat projek-projek yang sediaada pun seakan-akan diperlahankan pembinaanya dan ada yang tak bergerak langsung sepertimana Jerteh Souq.

Seorang rakanya seakan bersetuju denganya dengan mengatakan kalau kita lihat ibu negeri Terengganu yakni Kuala Terengganu, Menyesal dulu aku sokong kembalikan Wang Royalti ke Terengganu, kalau aku tahu jadi begini tak mahu pula aku menuntut wang royalti dikembalikan. Seolah-olah tak ada makna Wang Royalti yang diterima untuk rakyat Terengganu.

Itulah antara maklumat-maklumat yang penulis dapat kumpulkan ketika berada di Terengganu. Sebelum ini penulis telah juga mengumpulkan maklumat daripada beberapa rakyat Kelantan mengenai Wang Ehsan dan royalti.

Menurut maklumat yang penulis terima daripada beberapa rakyat Kelantan sebelum ini menunjukkan ada yang setuju Kelantan terima wang royalti, ada yang setuju Kelantan terima Wang Ihsan dan ada juga yang mengambil sikap berkecuali.

Bagi yang bersetuju Kelantan terima wang royalti mereka memberikan hujah bahawa kerajaan negeri memerlukan dana untuk membuat pembangunan di dalam negeri Kelantan tanpa wang royalti projek pembangunan tidak dapat dijalankan dengan jayanya.

Bagi yang bersetuju Kelantan terima wang ehsan memberikan hujah bahawa dengan ini penggunaan peruntukkan wang ehsan akan terkawal sedikit kerana ianya diuruskan oleh Kerajaan persekutuan dan kerajaan persekutuan mempunyai pengalaman untuk membuat pembangunan.

Bagi yang berkecuali memberikan hujah bahawa tak kiralah wang ehsan ke wang royalti janji wang itu dapat dinikmati oleh semua lapisan rakyat Kelantan dan bukanya mengenyangkan Exco dan membuncitkan perut Menteri Besar sahaja, jangan pula selepas dapat wang royalti mereka jadi 'kelabu mata' dengan duit. Mereka juga melahirkan rasa bimbang terhadap seorang Exco yang bersungguh-sungguh untuk menuntut wang royalti tersebut seakan-akan ada agenda yang tersebunyi di sebaliknya jadi jalan terbaik adalah beri sahaja wang royalti tetapi penggunaanya di kawal selia oleh Kerajaan Persekutuan ini adalah cara yang terbaik.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin