Bilangan Pengunjung:

Thursday, December 24, 2009

Perlukah MB Terengganu Bersumpah?


Perlukah MB Terengganu Bersumpah?
Oleh: yieMEGA

BERITA MB Terengganu Datuk Ahmad Said yang bersumpah semasa Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu tentu sudah ramai yang mengetahuinya. Bagi yang belum mengetahuinya boleh membaca berita mengenainya DI SINI. Begitu memalukan seorang MB berperangai seperti budak-budak.

Penulis pun hairan kenapa MB Terengganu yang sebodoh itu melafazkan sumpah. Mungkin juga ekoran daripada peristiwa dua orang wira-wira rakyat yang mempersoalkan ketelusan dan kewibawaanya di dalam Sidang DUN sebelum ini.

Nampaknya kebodohan MB itu semakin terserlah selepas melafazkan sumpah itu. Soalnya di sini, adakah rakyat Terengganu akan mempercayai sumpah beliau? sedangkan Sumpah Bekas Pembancuh Kopi Anwar itu pun tidak dipercayai.

MB Terengganu itu begitu mudah mengambil jalan singkat dengan melakukan perbuatan demikian. Ternyatalah dakwaan-dakwaan yang timbul sebelum ini bahawa beliau adalah MB Paling Bodoh dalam sejarah MB Terengganu ada kebenaranya setelah beliau berbuat demikian.

Sepatutnya daripada bersumpah adalah lebih baik MB Terengganu itu mendedahkan siapakah yang menjadi syarikat pembekal Buah Kurma dan Air Zam Zam itu dan juga siapakah Ahli Lembaga Pengarahnya dan adakah syarikat itu ada kaitan dengan kaum keluarganya?

Adalah lebih baik Ahmad Said Menjawab soalan-soalan seperti sedemikian daripada terus bersumpah macam budak-budak. Teringat penulis pada zaman kanak-kanak, kerap mendengar rakan masa tu bersumpah, jadi maknanya tapi tak sangka pula 'otak' MB setaraf dengan mereka.

Kalau Ahmad Said ingat dengan bersumpah akan dapat membersihkan namanya, tindakanya itu ternyata silap sepatutnya beliau mengambil pengajaran daripada Sumpah Saiful. Untuk pengetahuan Ahmad Said kini rakyat Terengganu begitu hairan dengan kejadian Bumbung Runtuh yang kerap berlaku di negeri itu, paling menghairankan lagi kesemuanya melibatkan bumbung seakan-akan ianya telah dirancang.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin