Bilangan Pengunjung:

Friday, December 18, 2009

Tokoh Maal Hijrah 1431H Peringkat Kebangsaan

Tokoh Maal Hijrah 1431H Peringkat Kebangsaan Tan Sri Dr. Yusof Bin Haji Mohd Noor

1 Muharam detik permulaan, Maal Hijrah disambut dan seperti kelaziman setiap kali sambutan Maal Hijrah beberapa tokoh dipilih untuk di anugerahkan Tokoh Maal Hijrah. Sambutan Maal Hijrah untuk 1431H ini meneruskan tradisi sebelum ini yang diamalkan oleh Malaysia sebelum ini dengan 'menobatkan' Tan Sri Dr. Yusof Noor Pengerusi Kumpulan Felda sebagai Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan.

'Hijrah' mungkin kita selalu mendengar orang mendefinisikanya sebagai berubah atau berpindah daripada satu tempat ke tempat, perangai jahat kepada perangai baik, perangai baik kepada perangai yang lebih baik.

Itulah Ertikata Hijrah yang sering disajikan kepada kita setiap Kali Detik 1 Muharam datang menjumpai kita. Ada juga yang menanam azam baru untuk berubah setiap kali 1 Muharam menjelang tiba. Itulah yang menjadi kebiasaan.

Berbalik kita kepada Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan kita yakni Tan Sri Dr. Yusof Noor. Boleh dikatakan pengurniaan Tokoh Maal Hijrah ini memberi sejuta makna kepada insan yang lebih dikenali dengan nama Yusof Noor di kalangan rakyat Besut ini.

Sebenarnya boleh dikatakan Tan Sri Yusof Noor ni juga ada pengalaman 'hijrah'nya yang tersendiri. Dulu beliau seorang ahli politik yang terkenal dan pernah menjadi ADUN untuk DUN Kampong Raja (sekarang DUN Kota Putra) sehingga namanya disebut-sebut untuk menjadi pengganti Wan Mokhtar Ahmad, namun ia telah dipintas awal-awal lagi apabila diletakkan sebagai calon Parlimen Besut semasa Pilihan Raya Umum 1999.

1999 jugalah menyaksikan kejatuhan Empayar BN di Terengganu dan juga tersingkirnya Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Amar Diraja Wan Mokhtar Ahmad dan PAS berjaya memerintah di Terengganu.

Selepas kejatuhan BN di Terengganu Tan Sri Dr. Yusof Noor mengambil keputusan untuk berhijrah daripada bidang politik, dan kemudianya dilantik menjadi Pengerusi Kumpulan Felda sehingga hari ini dan berjaya menjadikan Felda sebuah syarikat yang berdaya maju dan inovatif.

Penulis ada sedikit cerita benar yang diceritakan kepada Penulis mengenai Tan Sri Dr. Yusof Noor semasa beliau adalah ADUN Kampong Raja (Kini Kota Putra), orang yang menceritakan kepada penulis ialah seorang peniaga yang juga ibu tunggal di Pasar Awam Kota Putra.

Hendak dijadikan cerita Mak Cik ini telah meluahkan masalah mengenai perniagaanya semasa Bazaar Ramadhan yang pada waktu itu lokasinya di hadapan kedai mak cik tersebut, dan menghalang pandangan orang lain terhadap kedai mak cik tersebut kepada Tan Sri Dr. Yusof Noor.

Tan Sri Yusof Noor segera mengambil tindakan untuk menyelesaikan permasalahan yang di alami oleh mak cik itu, hasilnya permasalaahan mak cik itu dapat di atasi pada hari itu juga tanpa lengah dan tanpa alasan.

Begitulah begitu bersungguh beliau bekerja untuk rakyat di kawasan DUN yang diwakilinya itu. Penulis percaya jika Tan Sri Dr. Yusof Noor diberi peluang sekali lagi untuk menjadi ADUN Kawasan yang sama beliau tetap akan disanjung tinggi oleh rakyat sekitar DUNnya.

Itulah serba sedikit kisah mengenai Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1431H kali ini, semoga tokoh-tokoh berusaha agar turut dinobatkan sebagai Tokoh Maal Hijrah. Dalam masa yang sama Dr. Yusof Al-Qardhawi seorang Ulama' yang terkenal di anugerahkan Tokoh Maal Hijrah peringkat antarabangsa.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin