Bilangan Pengunjung:

Thursday, December 17, 2009

Perkembangan Terkini Isu Bazaar Tok Guru Di Kelantan

Perkembangan Terkini Isu Bazaar Tok Guru Di Kelantan
Oleh: yieMEGA

SEBELUM ini penulis telah mengulas berkenaan isu Bazaar Tok Guru yang timbul di negeri Cik Siti Wan Kembang Tanah Serendah Sekebun Bunga ini di dalam artikel yang bertajuk "Isu Bazaar Tok Guru Di Kelantan".

Bagi memberikan ulasan mengenai beberapa perkembangan terkini yang berlaku berhubung isu tersebut, penulis telah membaca blog-blog lain untuk mendapatkan sedikit maklumat. Antaranya ialah Blog Harian Cahaya menerusi artikelnya yang bertajuk "Isu Bazaar Tok Guru Semakin Celaru" yang disiarkan menerusi ruangan Pena Cahaya blog tersebut.

Selain itu, tidak ketinggalan blog yang menjadi kegemaran penulis iaitu Blog MSO atau Merah Tinta MSO menerusi artikelnya yang bertajuk "Bila Tulisan Saya 300% Palsu". Dengan pembacaan blog-blog tersebut dapatlah penulis membuat sedikit ulasan mengenai isu tersebut.

Pertamanya, tahniah penulis ucapkan kepada MSO kerana telah menjadi blogawan yang baik dengan memberikan peluang kepada orang yang terlibat membela diri di dalam blognya dan juga beliau cuba menjadi blogawan yang beretika sepertimana saranan Perdana Menteri.

Keduanya, tahniah juga penulis ucapkan kepada wakil peniaga yang berani memberi penjelasan perkara sebenar yang terjadi. Namun, penulis tidak boleh mempercayai 100% yang orang yang mendakwa dirinya salah seorang yang hadir ini adalah benar-benar wujud, penulis meletakkan hanya 35% penulis percaya dengan jurukomen yang mengelarkan dirinya Arif ini.

Kenapa penulis berpendirian sedemikian? Zaman serba canggih ini kita tidak boleh mempercayai orang kerana penipuan mereka pasti secanggih zamanya. Kita lihat internet adalah dunia tanpa sempadan, jadi macam-macam orang lakukan untuk menipu termasuklah menyamar lagipun latar belakang seperti gambar dan nama penuh orang yang memberikan komen itu tiada, ini juga membuatkan kita boleh mempersoalkan adakah benar beliau salah seorang daripada peniaga yang hadir.

Mungkin apabila kita membaca kenyataanya seperti mana di bawah:

Demi Allah dan Rasul apa yang saya katakan dialami sendiri,bukan dengar cakap.


Orang akan mengatakan beliau telah bercakap benar kerana telah bersumpah dengan nama Allah. Persoalanya bolehkah kita mempunyai sumpah ini sedangkan Sumpah Saiful pun tidak dipercayai orang.

Penulis tetap berpendirian yang orang yang mendakwa dirinya salah seorang daripada mereka yang hadir dalam pertemuan itu supaya tampil mendedahkan dirinya, beliau tak perlu takut kerana takut kerana salah, berani kerana benar.

Penulis maaf kalau artikel penulis ini tidak sependapat dengan pembaca, namun itulah hakikatnya tiada salahnya kalau kita berbeza pendapat. Penulis turut mengalu-alukan apa jua pandangan daripada pembaca asalkan komen yang pembaca berikan itu tidak emosional dan juga mulai hari ini komen tanpa nama atau annnymous tidak akan disiarkan lagi sepertimana sebelum ini bagi mengelakkan mereka yang tidak bertanggungjawab membuat sesuatu yang boleh menjejaskan keselamatan negara.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin