Bilangan Pengunjung:

Saturday, December 5, 2009

Takbir Raya Chan Ming Kai ADUN DAP Simpang Pulai

Takbir Raya Chan Ming Kai ADUN DAP Simpang Pulai
Oleh: yieMEGA



TAKBIR Raya mempunyai pujian-pujian terhadap kebesaran Allah tuhan seru sekian alam. Bercakap mengenai takbir raya baru-baru ini heboh dikatakan seorang ADUN bukan Islam daripada DAP bertakbir raya. ADUN tersebut ialah YB Chan Ming Kai dari DUN Simpang Pulai.

Rakaman takbir raya tersebar telah disebarkan secara meluas dengan menggunakan laman web video dalam talian iaitu youtube. Perbuatan itu telah mendatangkan kemarahan sebahagian umat Islam di negara kita kerana katanya perbuatan itu seolah-olah cuba menghina Islam.

Penulis sendiri sememangnya tidak nampak di manakah tempatnya ADUN tersebut menghina Islam, bukankah takbir itu memuji Allah dan di mana pula unsur penghinaan tersebut. Maaf penulis tidak boleh berpihak kepada mana-mana pihak dalam kes ini.

Penulis hanya membayangkan perbuatan ini boleh dikatakan menghina Islam selagi YB Chan Ming Kai tidak memeluk Islam, penulis meminta umat Islam di Malaysia yang masih berfikiran ortodoks memikirkan dengan cara yang lebih rasional. Namun penulis akan berpendirian YB Chan Ming Kai menghina Islam selagi beliau tidak memeluk Islam.

Dalam masa yang sama, penulis menyeru supaya tuan rumah yang menganjurkan program takbir tersebut berusaha untuk mentarbiahkan YB tersebut agar beliau masuk Islam. Tanggungjawap sepenuhnya diletakkan terhadapnya sebagai orang yang menganjurkan majlis tersebut.

Beralih kepada niat YB itu sendiri, sekiranya niat beliau hanya sekadar ingin meluaskan pengaruh politik semata-mata perbuatan ini tidak boleh dipandang remeh oleh umat Islam kerana dengan perbuatan sedemikian ia bermakna berlakunya 'Memperalatkan Islam untuk Kepentingan Politik" dan perbuatan ini tidaklah ubah seperti mempersendakan kesucian agama Islam itu sendiri. Mungkin kita tidak boleh mempersalahkan 100% terhadap YB ini kerana mungkin dia sudah terbiasa dengan memperalatkan agama untuk kepentingan politik sepertimana yang dilakukan oleh kebanyakkan pemimpin-pemimpin dan penceramah-penceramah PAS.

Dalam pada itu penulis ingin menyatakan pendirian penulis bahawa penulis bersetuju dengan cadangan blogger Mahaguru58 sepertimana artikel blognya yang bertajuk "YB Chan Ming Kai - Sila belajar tentang hak kamu iaitu Ad Deenul Islam dan bersyahadah lah!" penulis bersetuju 100% dengan cadangan blogawan tersebut.



Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin