Bilangan Pengunjung:

Wednesday, April 28, 2010

Dari Hulu Selangor Ke Sibu

Dari Hulu Selangor Ke Sibu
Oleh: yieMEGA

SELESAI sudah Pilihan Raya Kecil P94 kini tiba giliran sebuah parlimen yang letaknya di Malaysia Timur mengadakan pilihan raya kecil. Seperti yang diketahui umum kerusi P94 Hulu Selangor dulunya milik PKR tetapi telah bertukar tangan kepada BN semasa Pilihan Raya Kecil P94 Hulu Selangor baru-baru ini.

Kini P212 Sibu pula akan menjadi rebutan antara Barisan Nasional melalui MCA dan Pakatan Rakyat melalui parti Ultra Kiasu Cina iaitu DAP. Kata orang tua-tua 'mempertahankan' adalah lebih susah daripada 'menawan'. Ini diburukkan lagi dengan majoriti pengundi di parlimen tersebut adalah berbangsa Cina. Sebagaimana yang kita tahu, di dalam PRK P94 Hulu Selangor ternyata undi kaum Cina memihak kepada Pakatan Rakyat.

Besar kemungkinan sindrom ini akan merebak ke Sibu. Mungkin ini akan memberikan kesukaran kepada Barisan Nasional untuk mempertahankan kerusi P212 Sibu. Jadi ini bermakna Barisan Nasional tidak boleh terlalu yakin untuk mempertahankan kerusi parlimen P212 tersebut.

Petugas-Petugas BN perlulah bekerja kuat semasa berkempen dan juga usaha-usahanya perlulah lebih berlipat kali ganda berbanding kempen semasa PRK Hulu Selangor. BN juga perlu memastikan pos-pos BN mendapat peruntukkan yang secukupnya dan tiada kebocoran di dalam mengagihkan peruntukkan untuk pos-pos BN.

Perlu diingatkan DAP akan berjuang bermati-matian untuk merampas kerusi P212 Sibu dan berdasarkan pengalaman di Hulu Selangor nampaknya mereka ada 'Advantage' mereka sendiri dan kemungkinan kemerosotan pengundi cina mengundi BN juga akan berlaku di Sibu.

Dalam pada itu, penulis ingin mengambil kesempatan ini untuk mengulas mengenai MCA yang menunding jari kepada PERKASA kerana ia dikatakan sebab masyarakat Cina kurang memberi sokongan kepada Barisan Nasional semasa di Hulu Selangor baru-baru ini.

Sebenarnya, ini bukanya masa untuk kita bertelagah adalah lebih elok kita kaji secara mendalam kenapa masyarakat cina di Hulu Selangor tidak memihak kepada BN. Mungkin juga untuk BN menghadapi PRK Sibu mereka bolehlah menghantar 'perisik khas' untuk mengetahui apakah sebenarnya yang masyarakat cina mahukan.

Dalam masa yang sama calon PRK Sibu untuk kedua-dua belah pihak kita telah ketahui. BN telah mempertaruhkan Robert Lau Hui Yew dan DAP telah mempertaruhkan Wong Ho Leng. DAP mungkin akan berkempen dengan lebih agresif lagi bagi menebus kekecewaan kekalahan di PRK Hulu Selangor.

Ini bermakna BN perlu lebih berhati-hati di dalam PRK kali ini, mereka juga perlu memastikan agar semasa berkempen mereka tidak akan mengeluarkan kenyataan yang mengguriskan hati masyarakat cina.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin