Bilangan Pengunjung:

Saturday, April 3, 2010

Milik Siapakah Hulu Selangor

Milik Siapakah Hulu Selangor
Oleh: yieMEGA

SEPERTI yang diketahui umum bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan Pilihan Raya Kecil P94 - Hulu Selangor diadakan pada Ahad 25 April 2010. Ini bermakna penamaan calon ditetapkan pada Sabtu 17 April 2010 bersamaan dengan tujuh hari waktu berkempen.

Pilihan raya kecil ini diadakan ekoran dari kematian penyandangnya pada Jumaat lepas iaitu Dr. Zainal Abidin Ahmad dari PKR. Dijangka Pakatan Rakyat akan mengemukakan calon daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), bagi pihak Barisan Nasional pula masih belum diketahui.

Bercakap mengenai Pra Pilihan Raya Kecil, semua pasti tertanya-tanya pihak manakah yang mempunyai peluang yang cerah bagi memenagi kerusi P94 - Hulu Selangor. Perlu diingatkan di sini ramalan tidak semestinya selalu tepat, nama pun ramalan.

Penulis melihat bagi pihak PKR mereka nampaknya mempunyai peluang besar sekiranya mereka meletakkan calon yang benar-benar disukai rakyat. Calon yang disukai rakyat memberikan satu kelebihan dan akan meletakkan PKR jauh lebih ke depan berbanding lawanya. Ditambah pula sekiranya Barisan Nasional gagal mengemukakan calon yang benar-benar disukai rakyat setempat.

Penulis juga melihat Barisan Nasional juga akan mempunyai peluang untuk merampas kerusi P94 - Hulu Selangor sekiranya mereka berjaya meletakkan calon yang benar-benar disukai rakyat dan ahli-ahli akar umbi parti-parti komponen mereka.

Kekuatan dan kerja kuat jentera parti-parti yang bertanding juga boleh menjadi penanda aras dan akan menentukan jentera parti yang kuat bekerja pasti mempunyai kelebihan untuk menawan hati rakyat P94 - Hulu Selangor.

Selain daripada itu, faktor wakil sebelum ini juga akan turut dipertimbangkan oleh rakyat di Hulu Selangor. Sekiranya Wakil Rakyat sebelum ini gagal menjalankan tugas dengan baik ia juga akan dijadikan perkiraan oleh rakyat Hulu Selangor untuk memilih siapa yang bakal mewakili mereka.

Kerjasama antara parti komponen juga merupakan salah satu faktor penentu kemenangan di dalam Pilihan Raya Kecil P94 - Hulu Selangor. Sekiranya mana-mana parti yang bertanding gagal mewujudkan persefahaman antara parti komponen besar kemungkinan mereka akan tewas kerana akan berlaku cantas-mencantas.

Ini bermakna parti-parti yang bertanding haruslah memastikan persefahaman antara parti-parti komponen wujud dan berkeaadaan baik dengan ini parti itu akan berpeluang cerah memenangi kerusi P94 - Hulu Selangor.

Akhir kalam, ini hanyalah sekadar ramalan. Ramalan tidak selalunya tepat kerana penulis bukanlah Nujum bukanlah bomoh cuma ia diramalkan berdasarkan keadaan semasa, biarpun siapa yang memenangi kerusi P94 - Hulu Selangor asalkan mereka benar-benar ingin berkhidmat kepada rakyat.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin