Bilangan Pengunjung:

Wednesday, September 29, 2010

PAS Mula Pasang 'Jerat' di Galas

Official Logo of Pan-Malaysian Islamic Party (...Image via WikipediaPAS Mula Pasang 'Jerat' di Galas
Oleh: yieMEGA

PENULIS pada awalnya tak mahu lagi mengulas mengenai Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Galas, Gua Musang, Kelantan. Namun sejak perbualan mengenai PRK ini 'semakin rancak' sejak kelmarin menyebabkan penulis merasa terpanggil untuk turut sama mengambil bahagian di dalam perbincangan ini.

PAS mula 'menghangatkan' PRK kali ini dengan cadangan yang dikeluarkan oleh Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Taqiyuddin Hassan yang mencadangkan agar UMNO tidak letak calon di Galas demi perpaduan Melayu. Penulis melihat ini adalah satu 'jerat' yang dipasang oleh pihak PAS dan mungkin juga sebagai satu strategi perang saraf daripada PAS.

Hal ini kerana sebelum ini PAS tidak berminat dengan perpaduan Melayu, alih-alih tiba sahaja saat mereka nak menghadapi PRK DUN Galas, angin mereka berubah secara tiba-tiba. Ini agak pelik, penulis sendiri menjadi keliru adakah PAS benar-benar ikhlas demi perpaduan Melayu ataupun sekadar 'taktik' mereka untuk menjerat UMNO yang sejak akhir-akhir ini sering bercakap mengenai Perpaduan Melayu.

Untuk rekod, sebelum ini PAS sepertinya kurang berminat dengan Perpaduan Melayu ini terbukti apabila Mursyidul Am PAS sendiri yang membuat kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai tidak berminat dengan perpaduan Melayu.

Nasihat penulis kepada UMNO, hati-hati dengan 'jerat' yang dipasang oleh PAS ini, pemimpin-pemimpin UMNO haruslah bijak memainkan peranan terutamanya dari segi mengeluarkan kenyataan agar kenyataan mereka tidak dimanipulasikan PAS untuk memenangi PRK tersebut.

Walaubagaimanapun bukanlah niat penulis untuk berprasangka buruk terhadap PAS, tetapi apa yang penulis dapat lihat keikhlasan PAS di dalam perpaduan Melayu secara tiba-tiba ini benar-benar membuatkan penulis meragui tentang keihklasanya.

Apa yang penulis dapat lihat di sini, PAS berubah-ubah mengikut kawasan pilihan raya sepertimana sesumpah yang berubah-ubah warnanya mengikut kawasan yang didekatinya. Dalam erti kata lain, PAS saling tak ubah seperti sesumpah.

Timbul persoalan di sini, adakah kenyataan yang dikeluarkan oleh Penolong Setiausaha Agung PAS itu benar-benar ikhlas atau ada udang disebalik mi. Penulis tidak menentang cadangan itu sekiranya mereka benar-benar ikhlas demi perpaduan Melayu. Namun, sekiranya mereka ada 'niat tersembunyi' perkara ini memang tidak boleh dimaafkan lagi.

Kalau PAS benar-benar ikhlas, bergabunglah dengan semua parti-parti politik yang didominasi oleh Melayu, dengan ini keikhlasan PAS tidak akan diragui lagi. Lagipun kita tidak sepatutnya membiarkan divide & rules Version 2.0 terus bermahajarela di bumi Malaysia ini.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin