Bilangan Pengunjung:

Sunday, September 12, 2010

Tirai Lepas Raya Dibuka....

Tirai Lepas Raya Dibuka....
Oleh: yieMEGA

HARI INI telah genab tiga hari umat Islam di Malaysia merayakan hari kemenangan bagi umat Islam iaitu Hari Raya Aidilfitri 1431H. Sebagai membuka tirai blog Suara Generasi Muda Malaysia penulis membuat satu artikel khas ini untuk pembaca-pembaca setia blog ini. Ini bermakna selepas daripada ini lebih banyak artikel lagi akan dikeluarkan dari masa ke semasa merangkumi aspek-aspek yang melibatkan isu-isu semasa.

Di kesempatan ini penulis ingin mengucapkan terima kasih di atas kesetiaan pembaca yang terus membaca blog ini dalam ertikata lain, blog ini menjadi meriah dengan kehadiran pembaca-pembaca setia seperti mereka, yalah apa guna blog tanpa dibaca. Terima kasih juga kepada pembaca-pembaca yang turut serta berhujah di blog ini melalui komen-komen mereka yang berikan.

Artikel kali ini adalah pembuka bicara untuk terus berhujah mengenai isu-isu semasa yang timbul di peringkat nasional mahupun di peringkat antarabangsa. Bercakap mengenai isu antarabangsa teringat penulis dengan isu Kempen Hari Membakar Al-Quran yang dianjurkan oleh Gereja di Florida, Amerika Syarikat.

Oleh yang demikian penulis merasa bertanggungjawab untuk mengulas mengenai isu tersebut. Kempen tersebut boleh dikatakan salah satu bentuk penghinaan terhadap Agama Islam, satu penghinaan yang amat memalukan lebih-lebih lagi ia melibatkan Kitab Suci Al-Quran.

Mungkin pepatah Melayu baru patut dicipta untuk memberi nasihat kepada mereka contohnya "Marahkan Umat Islam Segelintir, Al-Quran dibakar". Mungkin pepatah ini sesuai untuk mereka-mereka yang terlibat di dalam kempen yang bodoh ini.

Tambahan pula, adakah mereka benar-benar pasti yang orang yang terlibat dalam peristiwa 11 September itu adalah benar-benar umat Islam. Sebelum ini menurut beberapa maklumat penulis terima kenapa pula sebelum kejadian itu ribuan orang Yahudi yang bekerja di WTC itu mengambil cuti dengan tiba-tiba, dan pada hari kejadian itu boleh dikatakan tiada yang beragama Yahudi terlibat dalam insiden itu, tidakkah mereka terfikir apakah kaitan golongan Yahudi tersebut dengan peristiwa berdarah ini, kerana mereka seolah-olah sudah dapat tahu yang kejadian ini akan berlaku.

Berbalik kepada Kempen Membakar Al-Quran ini, perbuatan ini hanya akan menambahkan lagi kemarahan umat Islam kepada mereka. Penulis percaya umat Islam di seluruh dunia tidak akan membisu melihat Kitab Sucinya dibakar oleh pengganut agama lain. Cuba bayangkan perkara yang sama diperlakukan terhadap Kitab bible yang menjadi kebanggaan mereka itu, sudah tentu mereka pun turut merasa marah.

Dalam pada itu, Presiden Amerika Syarikat yakni Barrack Obama telah mengeluarkan kenyataan yang mengatakan AS tidak berperang dengan Islam. Baguslah kalau Obama berkata begitu, penulis pun berharap rakyat Amerika juga senada dengan Obama dan janganlah lagi membakar sentimen yang bakal mengundang kemarahan umat Islam seantero dunia.

Isu Iklan Raya TV3

Kita Tinggalkan isu antarabangsa kita berbalik kepada isu dalam negara. Menjelang Hari Raya baru-baru ini timbul isu berkenaan Iklan Raya yang dikeluarkan oleh tv3. Mungkin penulis terlewat sedikit mengulas berkenaan dengan isu ini tetapi walaupun agak lewat tak bermakna penulis tidak mengulas mengenainya kata orang lebih baik lambat daripada tiada.

Isu ini mendapat tentangan hebat daripada kebanyakkan rakan-rakan FB dan juga blogawan. Sudah menjadi kebiasaan sekiranya Iklan itu berunsur kepercayaan Agama Lain dia akan ditentang habis-habisan oleh umat Islam di negara kita.

Walaupun penulis bersetuju bahawa Iklan TV3 itu tidak sesuai dengan masyarakat Islam di Malaysia tetapi tidak bermakna penulis bersetuju dengan tentangan-tentangan yang dibuat oleh rakan-rakan FB dan juga rakan-rakan blogawan.

Fahami betul-betul maksud yang penulis ingin sampaikan di sini, penulis hanya tidak bersetuju dengan cara tentangan yang dibuat, bukan tidak bersetuju dengan penentangan tersebut. Kalau kita lihat usaha-usaha mereka itu wajar dipuji namun, dalam tidak sedar mereka telah mempopularkan Iklan tersebut sehinggakan video tersebut yang dimuatkan di Youtube mencecah 90,134 orang penonton.

Secara tidak langsung usaha-usaha penentangan tersebut telah memberi promosi secara tidak langsung terhadap iklan yang menimbulkan polemik umum ini. Tidak adakah cara yang lebih baik untuk menentang iklan ini tanpa perlu mempromosikan balik iklan ini.

TV3 sudahpun menarik balik iklan ini, dan juga telah pun memohon maaf kepada umat Islam di Malaysia, tetapi iklan ini masih disiarkan oleh youtube yang kebanyakkan dimuatnaik oleh golongan penentang ini, tidakkah mereka sedar bahawa sekarang ini merekalah yang bertanggungjawab di atas iklan ini, memandang di TV3 sudah tiada iklan ini sebaliknya di youtube pula ianya ditonton dalam usaha-usaha menentang iklan ini.

Dalam ertikata lain, mereka yang menentang ini pula yang mempromosikan iklan ini, kalau mereka benar-benar Ikhlas untuk menentang, penulis mendesak agar video iklan ini dipadam terus dari youtube agar video tidak akan terus ditonton oleh sesiapa sahaja. Harap Maklum....

No comments:

Blog Widget by LinkWithin