Bilangan Pengunjung:

Monday, September 27, 2010

Siapa yang "RASIS" sebenarnya

Malaysian general election, 2004Image via WikipediaSiapa yang "RASIS" sebenarnya
Oleh: yieMEGA

UNGKAPAN 'Rasis' menjadi semakin popular sejak akhir-akhir ini, kebanyakkan ahli politik kita semakin 'galak' menggunakan perkataan ini untuk melabelkan seseorang. Sebelum penulis meneruskan ulasan berkenaan 'Rasis' ini adalah lebih elok kita mendalami makna 'Rasis' itu sendiri.

Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat 'Rasis' bermaksud orang yang mengamalkan kepercayaan bahawa bangsanya sahaja yang dianggap unggul atau yang mendukung pendukung utama kepada bangsa-bangsa lain di dunia. Inilah apa yang dikatakan 'Rasis' dalam ertikata yang sebenarnya.

Baru-baru ini, Lim Kit Siang dari DAP telah melabelkan mantan Perdana Menteri yang juga Mantan Presiden UMNO Tun Dr. Mahathir Mohammad sebagai rasis. Penulis tidak nampak di mana letaknya 'rasis' seorang pemimpin bernama Tun Dr. Mahathir ini.

Malah, bagi penulis Kit Siang sendiri tidak layak untuk bercakap mengenai rasis atau dalam bahsa inggerisnya racist kerana beliau sendiri termasuk anaknya seorang yang rasis. Ultra-Kiasu yang sering mengambil tindakan yang rasis termasuk apa yang berlaku di Pulau Pinang.

Kalau ada penganugerahan hendak diberikan kepada Kit Siang ialah Bapa Segala Ultra-Kiasu di Malaysia memang sesuai benar denganya. Kit Siang sepatutnya bahawa dia "mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih".

Makhluk perosak bernama Kit Siang ini tidak sepatutnya wujud di bumi bertuah bernama Malaysia ini. Beliau juga boleh digambarkan sebagai trojan horse di Malaysia kerana beliaulah perasaan perkauman kaum lain semakin menebal.

Penulis juga bersetuju dengan pandangan yang dilontarkan oleh A Kadir Jasin, Pertahan Bangsa bukan perkauman. Di saat Kit Siang yang juga mempertahankan bangsanya, adakah tidak boleh bangsa Melayu ingin mempertahankan bangsanya sendiri dan tidak pula bangsa Melayu menganggap mereka lebih unggul dari bangsa Kit Siang, tapi apa yang kita ketahui bangsa Melayu lebih lemah berbanding mereka yang sebangsa dengan Kit Siang, malah bangsa Kit Siang sendiri yang mengatakan mereka lebih unggul dari bangsa Melayu.

Kit Siang, kami bukan tidak menyukai bangsamu, bangsamu bukan musuh kami tapi kekhilafan yang kamu buat sendiri Kit Siang membuatkan kami benci kamu Kit Siang dan bukanya membenci bangsamu, dah lah janganlah lagi kamu membuat auta lagi. Kamu tidak layak bergelar rakyat Malaysia.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin