Bilangan Pengunjung:

Monday, August 18, 2008

Jika Sudah Terlalu Mempercayai!

'Jika Sudah Terlalu Mempercayai' menjadi tajuk kepada artikel penulis pada kali ini. Tajuk ini mewakili kepada kebanyakkan rakyat Malaysia yang sudah terlalu mempercayai Anwar sepertimana pengikut ajaran sesat Ayah Pin mempercayai Ayah Pin suatu ketika dulu. Apa yang menarik Ayah Pin dan Anwar ada persamaan, bayangkanlah pelbagai kaum dan agama mempercayai Ayah Pin dan berjaya disesatkan oleh Ayah Pin. Samalah juga dengan Anwar misi beliau hanyalah berkuasa bukanlah untuk membela rakyat tetapi hampir semua kaum telah mempercayai beliau. Maklum sahajalah mereka semua lemah bila ditawarkan 'gula-gula' lebih lagi masyarakat cina, india dan lain-lain yang sudah sekian lama mengidam 'Malaysia-Malaysia' dan tidak mahu 'Hak Istimewa Melayu'.

Sepertimana yang kita lihat di Permatang Pauh, Pengikut-pengikut fanatiknya tetap ramai walaupun negara dikejutkan dengan Sumpah Saiful Bukhari, Anwar terus memberi pelbagai alasan yang menariknya orang terus percaya bulat-bulat pada Anwar walaupun alasan yang diberikan tidaklah masuk akal. Inilah yang dikatakan 'Jika sudah terlalu percaya' beginilah jadinya.

Bercakap pasal 'Jika sudah terlalu percaya' penulis teringat dengan pesan orang tua penulis yang tetap menjadi pegangan penulis iaitu 'Jika Mempercayai seseorang janganlah terlalu mempercayai seseorang' kata-kata keramat itulah yang penulis guna sampai hari ini. Kata-kata itu ada kisahnya tersendiri kepada penulis pada masa dulu.

Ianya berlaku beberapa tahun lalu, pada mulanya penulis tidak mempergunakan sangat kata-kata "Jika Mempercayai seseorang, janganlah terlalu mempercayai seseorang" kerana pada masa itu penulis berpandangan sekiranya orang itu nampak baik, sudah tentu perangainya baik. Penulis ada mengenali seorang sahabat baru (pada masa itu) dia memang kelihatan agak baik, sembahyang pun tak pernah tinggal, bercakap pasal agama memang dia handal oleh sebab itulah penulis bukan sahaja mempercayainya tetapi sudah terlalu mempercayainya.

Hendak dijadikan cerita pada suatu hari, si sahabat penulis ini mengajak penulis pergi mendengar ceramah agama di salah sebuah Masjid di Kampung Penulis. Pada mulanya penulis ingatkan sahabat penulis itu betul-betul nak pergi masjid maklum sahajalah dia kan orang kuat agama 'kononya' tetapi di dalam Perjalanan ke Masjid sahabat Penulis ini mengarahkan penulis melalui 'lorong gelap' dan semasa melalui lorong tersebut, dia menyuruh penulis memberhentikan motosikal, penulis akur dan sebaik sahaja penulis memberhentikan motosikal tersebut, beliau telah mengacukan pisau pada penulis dan minta penulis keluarkan semua barang berharga milik penulis, setelah semua barang berharga milik penulis diserahkan kepada beliau tiba-tiba kendengaran bunyi telefon bimbit milik sahabat penulis yang berupa syaitan bertopeng alim itu, penulis sempat mendengari perbualan mereka, sahabat penulis yang jahat seperti binatang itu memesan 5 Biji 'Buah', 5 Biji 'Buah' ini bukanlah buah mangga ataupun buah-buahan ia adalah 'pil kuda' yang dibahasakan dengan nama 'Buah' dikalangan pengemarnya. Maknanya sahabat penulis yang berlagak 'alim' itu adalah penagih pil kuda atau dengan bahasa kasarnya penagih dadah.

Sejak daripada peristiswa itu penulis sudah menggunakan pesan orang tua penulis iaitu 'Jika mempercayai seseorang, janganlah terlalu mempercayainya' malah penulis juga sudah mula mengambil pendekatan 'Don't Trust Anybody' sampai sekarang. Jadi fikir-fikirkanlah.

KOMEN MSO MENGENAI KOMEN TUN DR. MAHATHIR

Tetapi kalau cakap-cakap mereka merapu, tidak ada nilai dan boleh menyebabkan orang hilang penghormatan kepada kita untuk apa? Ia tidak memberi sedikit guna pun. Kerana itu daripada merapu lebih baik diamkan diri.

Saya suka merujuk perkara ini kepada dua orang ahli politik yang kini kian dilupai oleh dunia dan khalayak ketika ini. Mereka ialah bekas PM, Mahathir Mohamad dan ahli Parlimen Bebas Pasir Mas, Ibrahim Ali. Kebetulan mereka ini pula terlalu rapat.

Ibrahim adalah seorang pentaksub nombor satu kepada Dr Mahathir Mohamad. Bagi Ibrahim Mahathir adalah bagaikan tunggul keramat bagi penganut ananisme. Jangan cakap sesuatu yang buruk mengenai Mahathir di depannya, dia akan bela habis-habisan. Bagi Ibrahim Mahathir adalah Mathama Ghandi bagi masyarakat India.

Mahathir dalam ulasannya mengenai sumpah bekas pembacuh kopi Anwar, Saiful Bukhari mencadangkan supaya Anwar membalas sumpah itu sambil menjunjung Quran. Cadangan Mahathir itu jelas menunjukkan beliau seorang jahil murakab.

Kata Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam Islam tidak ada perbuatan junjung Quran dan cukup setakat bersumpah menyebut Walahi, Wabilahi dan Watalahi saja. Dan tempat juga tidak semestinya di masjid, di mana-mana pun boleh. Tegas Nik Aziz kalau buat di masjid macamlah dengan Krsitian buat di gereja. Apakah taraf masjid dan gereja itu sama Tok Guru?

Mahathir tidak perlu masuk campur. Lagipu beliau kini tidak menjadi ahli parti mana-mana sama seperti Ibrahim Ali. Beliau tidak payah suruh Anwar bersumpah. Sudah cukup apa yang Mahathir lakukan kepada Anwar sebelum ini. Negara ini jadi jahanam ialah gara-gara tindak tanduk politik binatang Mahathir. Tidak baik kalau berdendam sampai mati, duhai Che Det!
KOMEN SUARA GENERASI MUDA MALAYSIA

Jangan terlalu mempercayai kata-kata MSO atau Mohd Sayuti Omar sebab beliau dengan Tun Dr. Mahathir memang musuh ketat. MSO akan terus menggunakan 'otak udangnya' untuk menyerang Tun Dr. Mahathir inilah akibatnya apabil beliau sudah terlalu mempercayai 'Anwar'. Apa sahaja beliau sanggup lakukan untuk memastikan idolanya Anwar berkuasa termasuklah 'mengulum batang' Anwar.

MSO memang dikenali sebagai 'Penjilat No 1 Anwar' walaupun beliau dikategotikan sebagai Pro Ulamak, yang biasanya Pro Ulamak ini tidak menyukai golongan Profesional, nampaknya beliau tidak ada prinsip 'boleh terbang' ke sana ke mari apabila ditiup angin. Itulah jadinya apabila orang yang tergila-gilakan populariti sanggup lakukan apa sahaja demi populariti.

Jadi penulis sifatkan MSO sebagai 'Anjing Anwar' yang suka menjilat Anwar daripada dulu sampai sekarang, maklum sahajalah sekiranya Anwar berjaya menjadi Perdana Menteri senanglah beliau mendapat projek untuk menambahkan 'kantung kewangan peribadinya'. Itu lumrah orang politik memang suka membodek sampai sanggup menjadi anjing kurap untuk membela orang yang bakal memberi keuntungan kepadanya.

1 comment:

kamal... said...

haaahha lucu benar...tapi memang org dah pesan jng telampau mempercayai org lain..tapi kalau dah taksub mcm mana juga..ini lah namanya ayah pin moden...

Blog Widget by LinkWithin