Bilangan Pengunjung:

Thursday, April 29, 2010

BN Mungkin Sukar Mempertahankan Sibu....

Flag of Barisan Nasional.Image via Wikipedia

BN Mungkin Sukar Mempertahankan Sibu....
Oleh: yieMEGA

PILIHAN RAYA Kecil P212 Sibu semakin hampir, malah calon dari Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat telah kita ketahui. Bagi pembaca yang masih mengetahui siapakah calon-calon yang bakal dipertaruhkan oleh Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat pada PRK itu nanti biarlah penulis jelaskan.

BN mempertaruhkan Robert Lau Hui Yew dari parti komponenya iaitu MCA. Sementara itu, Pakatan Rakyat menerusi Parti Subahatnya iaitu DAP. Sebelum ini kerusi P212 Sibu disandang oleh BN dengan ini bermakna PRK kali ini BN akan mempertahankan kerusi P212 Sibu daripada terlepas ke tangan PAKATAN RAKYAT.

Mungkin ada pembaca yang telah membaca artikel penulis yang terdahulu. Dalam artikel yang terdahulu penulis mengatakan bahawa 'mempertahankan lebih susah daripada kita menawan'. Ini bermakna BN juga akan menghadapi laluan yang sukar untuk mempertahankan kerusi P212 Sibu.

Pandangan penulis ini berlandaskan faktor penolakkan kaum Cina terhadap BN, senario ini jelas berlaku pada PRK Hulu Selangor baru-baru ini. BN perlu kaji secara mendalam kenapa senario ini terjadi mungkin juga menghantar skuad risikan untuk mengetahui apakah sebenarnya yang Kaum Cina mahukan daripada BN.

Sekiranya BN gagal untuk memperbaiki sokongan kaum Cina terhadapnya, berkemungkinan besar BN akan tersungkur di sibu, tambahan pula P212 Sibu mempunyai penduduk majoriti berketurunan Cina. Jika BN tidak berbuat sesuatu sudah pasti mereka akan menghukum BN dalam bentuk undian.

Sindrom kempen 'Lebih Kurang' juga perlu dielakkan memandangkan sindrom ini telah dikesan berlaku pada PRK Hulu Selangor baru-baru ini. Antara puncanya 'peruntukkan tidak sampai ke bawah' oleh demikian ramai yang tak berminat untuk turut berkempen untuk BN. Malah golongan muda lebih suka berkhidmat dengan Pakatan Rakyat kerana ganjaranya lebih lumayan daripada BN.

Menurut maklumat yang penulis terima ada juga petugas kempen yang berkhidmat tanpa apa-apa imbuhan daripada parti atau dengan kata lain mereka dapat 'zero' sedangkan petugas kempen Pakatan Rakyat mendapat 'One'. Biarpun Petugas Pakatan Rakyat mendapat imbuhan yang sedikit namun 'better one than zero'.

BN perlu memastikan yang perkara seumpama ini tidak akan terjadi di Sibu. Biarpun perkara ini nampak remeh, namun ia bukanlah boleh dijadikan sebab mengapa tidak dipedulikan. Ingatlah perkara yang remeh seperti ini pun akan diambil kira oleh pengundi.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Unknown said...

Robert Lau not from MCA but SUPP

Blog Widget by LinkWithin