Bilangan Pengunjung:

Sunday, October 11, 2009

BN Menang Besar Di Bagan Pinang....

BN Menang Besar Di Bagan Pinang....
Oleh: yieMEGA

SETELAH dikecewakan dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini, hari ini menyaksikan Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang dimenangi oleh Barisan Nasional. Majoriti yang dimenangi oleh Barisan Nasional juga meningkat dan BN melalui calonya Datuk Isa Samad mendapat majoriti lebih daripada 5,000 yakni melebihi daripada majoriti yang dimenangi pada tahun 2004.

Mungkin dengan kemenangan ini penyokong-penyokong BN mula merasa selesa, namun bagi penulis ianya terlalu awal untuk mereka merasa selesa. Jangan terlalu selesa dengan kemenangan ini, kadang-kadang kemenangan selesa ini akan membuat kita terleka hingga membawa kita kepada kekalahan lagi.

Cuba kita lihat sebagaimana yang berlaku pada tahun 2004, Kemenangan Selesa pada tahun ini membuatkan petugas-petugas, pembesar-pembesar BN merasa terlesa seolah kedudukan mereka tidak akan tergugat, namun, akhirnya mereka 'dihukum rakyat' pada tahun 2008 di mana banyak negeri-negeri yang diperintah BN jatuh ke tangan pembangkang (pada waktu itu, pada waktu sekarang ia adalah Kerajaan).

Penulis merasakan ada beberapa faktor yang membawa kepada kemenangan besar Barisan Nasional di Bagan Pinang. Sebelum itu, penulis juga sempat membaca artikel Mohd Sayuti Omar (MSO) di blognya Merah Tinta MSO, artikel itu bertajuk "Kemenangan Yang Tidak Rasional".

Dalam artikel tersebut ada beberapa perkara yang penulis bersetuju dengan MSO, dan ada juga beberapa perkara yang penulis tidak bersetuju dengan MSO. Penulis akui penulis tidaklah sehebat MSO, namun tiada salahnya kalau kita berbeza pendapat walaupun dengan orang yang lebih hebat daripada kita.

Pertamanya, penulis bersetuju bahawa esok berkemungkinan besar akhbar-akhbar atau media arus perdana akan menyiarkan kemenangan tersebut secara besar-besaran kerana kemenangan hari ini pun kemenangan besar, bagi penulis kemenangan besar tersebut tak perlulah dirayakan secara besar-besaran cukuplah sekadar dengan bersyukur dengan kemenangan ini.

Keduanya, mengenai kemungkinan pembesar-pembesar BN akan membuat kenyataan yang angkuh dan sombong dan dalam masa sama merendah-rendahkan parti lawan yakni PAS. Bagi penulis tak perlulah kenyataan mendabik dada, kerana lazimnya ia akan membuat orang membenci kepada pembesar tersebut adalah lebih elok kalau pembesar-pembesar BN itu sekadar bersyukur di atas kemenangan itu, tak perlulah menghina yang kalah walaupun BN sudah banyak dihina dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini. Apa salahnya orang buat jahat kat kita, kita buat baik kat dia kerana itulah sebenarnya caranya.

Manakala yang penulis tidak bersetuju dengan pandangan MSO ialah mengenai undi pos. Walaupun undi pos yang memihak kepada BN melebihi 90% tidak semestinya ia kerana ia telah dirancang atau di kawal, penulis ingin bertanya kepada BN sekiranya Undi Pos yang memihak kepada PAS melebihi 90% adakah MSO akan berkata sedemikian? Sudah tentu tidak bukan?. Sebenarnya bukan undi pos menjadi penyebab kekalahan PAS di Bagan Pinang. Sebaliknya ada beberapa perkara yang menjadi punca kepada kekalahan PAS.

Isu Yang Menjadi Penyebab Kekalahan PAS Di Bagan Pinang

1. Gambar Mangsa Tetak Yang Menimbulkan Tanda Tanya?

2. Rasuah Keropok Cap Bulan

Pemberian Keropok Cap Bulan secara percuma juga mungkin salah satu isu yang menjadi penyebab kepada kekalahan PAS di Bagan Pinang. Mereka bercakap berdegar-degar dan menentang habis-habisan dengan amalan rasuah, sedangkan mereka sendiri yang memberi rasuah berupa keropok itu, ini berdasarkan kenyataan TGNA yang menyatakan bahawa 'buat jambatan' pun boleh dikira rasuah, maknanya beri keropok pun boleh dikira rasuah.

3. Pengedaran Duit Palsu

SINDIKET mengedarkan duit palsu yang kononya diberi oleh Barisan Nasional nampaknya terjawab apabila, mereka yang terlibat memalsukan duit telah ditangkap polis, dan paling mengejutkan mereka adalah ahli PAS, jadi terjawablah siapa yang mengedar duit palsu dalam beberapa pilihan raya sebelum ini. Benarlah Allah sentiasa berada di pihak yang benar.....

4. Port Dikson Digelar "Bandar Pembiakan Lalat" oleh Salahuddin Ayub
Salahuddin Ayub menggelarkan Port Dikson sebagai Bandar Pembiakkan Lalat, ini telah membuatkan orang di Bagan Pinang merasa mereka dihina, sedangkan Salahuddin Ayub bukan orang Bagan Pinang dan penggelar sedemikian dianggap satu penghinaan oleh penduduk Bagan Pinang.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin