Bilangan Pengunjung:

Thursday, October 15, 2009

Perihal Guru Lama Di Sekolah...

Perihal Guru Lama Di Sekolah...
Oleh: yieMEGA

ARTIKEL penulis pada kali ini ialah ingin menyentuh isu pendidikan, isu pendidikan yang dimaksudkan ialah mengenai Guru Lama di sesebuah sekolah, ataupun "Guru Veteran" mungkin ini istilah yang lebih sesuai untuk guru tersebut.

Terlebih dahulu penulis mengingatkan artikel ini bukanlah bertujuan untuk memperlekehkan Guru Veteran tersebut, penulis hanya sekadar ingin menasihati mereka demi matlamat melahirkan modal insan yang berkualiti akan tercapai.

Memang benar dan penulis tidak nafikan "Pengalaman Mendewasakan Kita dan Mematangkan Fikiran" ye itu memang benar. Guru yang berpengalaman dapat memberikan input pendidikan yang lebih baik untuk pelajar sekolah, namun ada juga perkara yang mereka perlu perbaiki.

Berdasarkan pengalaman penulis yang pernah menjadi Kaunselor Pelatih di salah sebuah sekolah di Kota Bharu, Kelantan, di mana penulis merasakan nama sekolah tersebut tidak perlu dinyatakan.

Sekolah ini mengalami masalah pelajar yang suka ponteng kelas dan yang lebih "advance" sedikit suka ponteng sekolah. Memang benar sekolah ini tidak membiarkan perkara ini menjadi barah kepada sekolah, namun apa yang penulis lihat mereka hanya menggunakan pendekatan menghukum, di mana pada zaman ini penulis merasakan pendekatan menghukum tidak lagi sesuai digunakan kerana pelajar sekolah zaman sekarang tidak sama dengan pelajar sekolah zaman dulu.

Berdasarkan kes-kes pelajar yang suka ponteng kelas dan sekolah yang pernah penulis kendalikan sewaktu menjadi kaunselor pelatih dahulu, penulis cuba mencari jawapan mengapa mereka suka ponteng? Hampir 70% klien penulis memberikan respons bahawa tidak suka dengan cara cikgu itu mengajar, bukan dari segi penyampainya tetapi dari etikanya. Maksudnya di sini ialah seperti cikgunya suka sumpah seranah sewaktu mengajar dengan perkataan yang tidak sepatutnya.

Jawapan mereka walaupun sudah menjawap persoalan penulis, tetapi ia tidak dapat memuaskan hati penulis. Nak dijadikan cerita, satu hari penulis ditugaskan menjadi guru gantian di sebuah kelas Tingkatan Satu sekolah tersebut, kebetulan pada waktu itu kelas yang bersebelahan ada guru sedang mengajar dan penulis mendengar memang guru-guru tersebut kerap mengeluarkan kata-kata kesat dan kuat menyumpah seranah, jadi berdasarkan apa yang penulis dengar itulah menunjukkan memang benar dakwaan pelajar-pelajar yang suka ponteng tadi.

Untuk mengesahkan lagi dakwaan itu, penulis cuba juga membuat rondaan sewaktu P&P sedang berjalan, memang benar dan sahih sememangnya guru-guru yang bertaraf veteran di sekolah tersebut memang suka menyumpah seranah ketika mengajar. Malah tingkah laku guru veteran tersebut turut diikuti oleh guru-guru yang baru setahun jagung menjadi pendidik.

Sedangkan Pelajar itu seorang manusia, dan manusia sudah tentu ada hati dan perasaanya sendiri, adakah dengan bertindak menyumpah seranah dapat mendisiplinkan pelajar tersebut? Tidakkah pelajar tersebut akan terikut-ikut menyumpah seranah?

Sebagai Pendidik mereka sepatutnya tidak mengamalkan cara yang sedemikian, mereka sepatutnya lebih kreatif di dalam menarik minat pelajar-pelajar untuk belajar dan bukanya mengamalkan sumpah seranah ia akan menjauhkan minat pelajar untuk belajar.

Kerajaan melalui Kementerian Pelajaran perlu mengambil langkah inisiatif untuk memperbaiki kelemahan guru-guru ini, bukan menghukum mereka tetapi dengan memberikan kursus-kursus pendekatan pembelajaran terkini dan guru tersebut sentiasa "Up-To-Date" dengan perangai pelajar mengikut zamanya yang tersendiri, bukanya mendidik pelajar mengikut zaman guru tersebut sendiri.

Sebagai seorang yang pernah bergelar pelajar, seingat penulis belum ada lagi masa zaman sekolah guru yang mengajar penulis suka menyumpah seranah, kalau guru tersebut nak marah sekalipun dia pasti akan mengeluarkan perkataan-perkataan yang enak di dengar contohnya "Bertuah punya budak", "Cerdik Betul Budak NI" atau dengan kata lain menggunakan pendekatan Psikologi kata berlawanan maksud.

Zaman sekarang ini sudah ramai cikgu yang suka menyumpah seranah, penulis sendiri pun tak tahu kenapa, ada juga pendapat katakan zaman sekarang ni ramai yang jadi Cikgu bukan kerana untuk mendidik tetapi lebih kepada menjana pendapatan, kerana bidang lain sukar mendapat kerja, jadi profesian perguruan ni menjadi pilihan kepada orang yang dah memang tak dapat kerja lain, disebabkan itulah mereka gagal menjadi pendidik yang baik kerana mereka tidak mempunyai "Roh" seorang guru. Kepada guru-guru yang rasa mereka memang suka menyumpah seranah ketika mengajar ubahlah sekarang demi merealisasikan hasrat kerajaan untuk melahirkan modal insan berkualiti dan bukanya bertaraf GIGO (Garbage In Garbage Out).

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin