Bilangan Pengunjung:

Monday, October 19, 2009

Exco PAS Tumbuk Tamu Rumah Terbuka?

Exco PAS Tumbuk Tamu Rumah Terbuka?
Oleh: yieMEGA

MEMBACA posting blog Sayuti Omar iaitu Merah Tinta MSO yang bertajuk "Exco Tumbuk Tetamu Raya" pada mulanya penulis agak terkejut juga dan seakan-akan tidak percaya dengan artikel blog berkenaan tetapi setelah penulis mengenali stail penulisan MSO yang biasanya bercorak investigatif jadi penulis cuba menyelidikinya secara invetigatif juga.

Setelah MSO mengeluarkan posting kedua yang mengenai perkara yang sama di dalam posting blognya yang bertajuk "Exco Tumbuk Tamu Raya 2 - Nik Aziz Kenal Exco dan Tamu Berkenaan" penulis semakin pasti bahawa insiden tersebut bukan insiden rekaan ataupun cerita hampeh semata-mata.

Berdasarkan artikel kedua mengenai insiden yang sama ditulis MSO tersebut, insiden itu memang benar-benar terjadi, namun MSO tidak menyatakan dengan terus siapakah Exco yang dimaksudkan dia hanya memberikan klu seorang Exco di sebuah negeri dan Nik Aziz mengenali Exco tersebut, mungkin juga MSO tidak mahu mengaibkan pemangsa dan mangsa tersebut jadi bagi penulis nama siapa pemangsa dan mangsa itu tak begitu penting. Apa yang penting insiden tersebut benar-benar memalukan.

Sepatutnya sebagai seorang yang bergelar pemimpin bertaraf khalifah tidak sepatutnya terlibat dengan insiden bodoh dan agak kebudak-budakkan tersebut. Mereka sepatutnya menjadi role model yang baik untuk rakyat yang dipimpin. Sepertimana dengan orang celik memimpin orang buta melintas jalan, tak kanlah orang buta nak pimpin orang celik lintas jalan? Cuba fikir dengan rasional....

Penulis juga cuba membelek media-media arus perdana kot-kot ada berita insiden ini dilaporkan tetapi setakat artikel ini ditulis tiada lagi ianya dilaporkan oleh media arus perdana, malah Media Alternatif pun tidak menyiarkan insiden ini, baguslah kalau tidak ia pasti menjadi tajuk utama akhbar-akhbar berkenaan dan secara tidak langsung ia seperti menghidangkan harimau dengan daging yang telah siap disiang.

Sebenarnya kejadian pemimpin gedebe bukanlah pertama kali ianya berlaku malah sebelum ini sudah banyak yang berlaku contohnya di Kelantan ada ADUN BN yang menerajang ADUN PAS semasa Sidang DUN, Di Terengganu pula Menteri Besar Terengganu sekarang iaitu Datuk Ahmad Said pernah mengajak ADUN Wakaf Mempelam dan kini merupakan Ahli Parlimen Kuala Terengganu untuk bertumbuk, namun walaupun gedebe ia tetap disokong menjadi Menteri Besar oleh PAS mungkin PAS suka dengan orang yang gedebe ni kot.

Namun apa yang membezakan pemimpin gedebe yang lepas-lepas adalah tempatnya dan waktunya sahaja, apa yang tidak manis kejadian itu berlaku di tempat Rumah Terbuka Hari Raya yang sepatutnya datang untuk bermaaf-maafan bukan untuk berkelahi-lahian. Semangat dan Roh hari raya langsung tiada di dalam roh pemimpin berkenaan mungkin kemenangan besar PRU12 menyebabkan pemimpin ini semakin angkuh walhal Allah tuhan seru sekian alam menguji manusia dengan pelbagai cara termasuklah dengan memberikan seorang yang tiada kuasa, kuasa dan sepertimana pepatah Inggeris "Power Can Change People" inilah jadinya ingatlah tak semua manusia jahat itu jahat, tak semua manusia baik itu baik fikir-fikirkanlah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin