Bilangan Pengunjung:

Friday, October 23, 2009

Wayang Kulit Politik PAS

PAS President, Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul...Image via Wikipedia

Siapa "Wayang Kulitkan" Tok Guru Nik Aziz?
Oleh: yieMEGA

PARTI Islam se-Malaysia (PAS) mendengarkan nama parti tersebut membuatkan sejuk hati kita mendengarnya, Kenapa begitu? ye lah sebuah parti yang menggunakan nama Islam dan juga mempunyai impian untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara Islam yang tulen, Bulan menjadi lambang, hijau menjadi latar, putih menjadi bulan. Itulah realitinya sebuah parti politik yang berorientasikan Islam.

Kekalahan PAS di Bagan Pinang membuatkan pelbagai isu yang timbul rentetan daripada insiden kekalahan PAS di Bagan Pinang. Bertitik tolak daripada peristiwa itulah berlaku tunding-menunding di dalam parti yang berorientasikan Islam itu. Timbullah bermacam-macam ulasan sehinggakan seorang ahli akademik yang batang tubuhnya bernama Prof Dr. Aziz Bari mengeluarkan satu artikel yang bertajuk "Pengajaran Bagan Pinang".

Artikel tersebut telah berjaya menghangatkan arena politik tanah air, apabila ia mendapat respons dari Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan Seumur Hidup dengan membuat kenyataan seakan-akan menyokong syor Prof Dr. Aziz Bari agar Presiden TG Datuk Hj. Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden PAS - Nasharuddin Mat Isa dan beberapa pemimpin PAS yang sealiran dengan mereka agar diketepikan walaupun 'dilapik' kenyataanya dengan berkata "Pemecatan Itu Boleh Dibuat Melalui Satu Muktamar Khas".

Kenyataan TGNA tersebut menyebabkan penulis tertanya-tanya adakah "Pendamaian" antara TGNA dengan mereka-mereka yang berkaitan hanyalah "Perdamaian Olok-Olok" untuk mengambil hati, para penyokong pemimpin-pemimpin berkeanaan. Mungkin juga "Berbohong" digalakkan dalam PAS demi mempertahankan kuasa mereka. Itu hak mereka.

Sebenarnya yang menghairankan penulis, kenyataan TGNA itu tidak melambangkan sebagaimana seorang Tok Guru yang penulis kenali dulu, seolah-olah kenyataan itu hanyalah keluar daripada corong pembesar suara yang berjenama TGNA sahaja, dan kenyataan itu seolah-olah dikeluarkan oleh orang lain sepertimana 'resmi pembesar suara'.

Jauh disudut hati penulis tersemat rasa ada sesuatu yang tidak kena dengan kenyataan TGNA itu, seolah-olah TGNA sudah dijadikan watak Wayang Kulit oleh seseorang untuk 'menggapai cita-cita individu tertentu. Puas juga penulis berfikir siapa yang menjadi "Tok Dalang" kepada Wayang Kulit Tok Guru ini, penulis merasakan ia ada kena mengena dengan seorang yang gagal semasa Muktamar PAS yang lalu, dan pastinya ia ada kaitan dengan Endorgan atau istilah yang selalu gunakan iaitu Puak Anwar Sokong (PAS).

Mungkin golongan tersebut masih tidak dapat menerima kenyataan yang mereka sudah kalah, jadi mempergunakan peluang ini untuk 'laluan kedua' mereka menggapai puncak. Kebetulan pula, Prof Dr. Aziz Bari mengeluarkan artikel tersebut bagai "Orang mengantuk disorongkan bantal" bagi mereka.

Apa yang penulis dapat ulas di sini, agak menghairankan kenapa TGNA kelihatan lebih mempercayai seseorang yang bukan Ahli PAS daripada seorang yang memang sahih memilih bulan. Jikalau benar Abdul Hadi Awang seorang Pro-UMNO, Nasharuddin Mat Isa seorang pro-UMNO kenapa sekarang baru timbul, kenapa ianya tidak timbul pada PRU11 (2004) di mana pembangkang di ambang kehilangan kuasa pada waktu itu. Mereka kekal sehingga sekarang, kini pembangkang di ambang kuasa pun mereka masih ada di dalam parti berlambangkan bulan ini. Sepatutnya sewaktu kekalahan teruk PAS dalam PRU11 (2004) sekiranya benar mereka Pro-UMNO sudah lama diucapkan "Bye-Bye" Kepada PAS, tetapi tidak demi perjuangan mereka tetap memilih untuk bernaung di bawah sinaran Bulan Mengambang.

Izinkan penulis meminjam Moto Watak Gusti Stone Cold Steve Austin iaitu "DTA = Don't Trust Anybody" sepatutnya digunakan oleh TGNA sebelum memberi sebarang kenyataan, dengan kenyataan yang agak bias dari seorang yang bergelar Tok Guru itu seolah-olah mengiyakan "Power Can Change People" sewaktu PAS melalui Pakatan Rakyat di ambang kekuasaan terjadinya peristiwa yang seakan mistik ini.

Mungkin TGNA sudah terlupa bagaimana mereka-mereka yang dicop dan dilabel Pro-UMNO ini berhempas-pulas mempertahankan TGNA walaupun Media Arus Perdana dan "Orang Dalam" tertentu cuba menjatuhkan TGNA, kalau kita lihat hari ini TGNA sudah 18 tahun menjadi Menteri Besar Kelantan.

Kalau kita selidik balik sejarah, apa puncanya kejatuhan Empayar Melayu Melaka yang begitu ulung satu ketika dahulu, sebenarnya ia berpunca daripa Pemerintah pada ketika itu terlalu mempercayai kepada "Tok Dalangnya" jangan sampai peristiwa ini berulang di Kelantan.

Penulis akui penulis tidaklah sealim TGNA, tidak juga sehebat TGNA yang bertaraf spiritual leader itu, tetapi tidak menjadikan kesalahan untuk penulis menegurnya kerana beliau bukanya maksum sepertimana Nabi Muhammad. Ada satu ungkapan yang pernah penulis dengar iaitu "Kadang-Kadang Orang Celik Tetap Memerlukan Bantuan Orang Buta" dalam beberapa hal.

Sedikit ilmu yang ada pada penulis cuba kongsikan demi kesejahteraan bersama, tidak berguna kalau ilmu setinggi Gunung Setinggi Gunung Everest tetapi kita tidak berkongsinya walau sekadar secubit.

Ilmu satu elemen penting, malah ilmu jika ada pada orang gila pun ia tetap berguna sepertimana cerita seorang insan siuman dengan seorang insan gila. Ceritanya begini adalah seorang hamba Allah itu, memandu keretanya melalui kawasan yang berdekatan dengan Hospital Bahagia dan ditakdirkan Allah keretanya pancit berdekatan dengan hospital itu, sedang asyik hamba Allah itu memutar nat (skru) tayar keretanya, tiba-tiba sekali lagi ditakdirkan Allah nat (skru) tayar keretanya jatuh ke dalam longkang yang agak dalam kedalamanya, yang memang sukar untuk manusia biasa mencapainya tambah malang lagi keempat-empat skru bagi satu tayar itu jatuh ke dalam longkang tersebut, Hamba Allah itu menjadi tidak tentu arah, dia mundar-mandir sambil berfikir, insiden tersebut telah menarik minat seorang Pesakit Mental yang berada di Hospital Bahagia tersebut dan datang bertanya kepada Hamba Allah tersebut, Cik Kenapa saya tengok Encik ni mundar-mandir dari tadi lagi, "Kau tau apa, kau Gila, ni semua skru tayar aku ni jatuh dalam longkang kau nak turun tolong ambil ke" Balas Hamba Allah tersebut. "Tak sangka Encik ni, nampak je cerdik tetapi bodoh, benda simple macam ni pun tak leh buat ke, ambiklah satu skru dari setiap tayar yang ada skru, pas tu letak kat tayar tak ada skru tu" Hamba Allah itu akhirnya tersipu malu. Pengajaranya ilmu kalau ada pada orang Gila sekalipun ia tetap berguna, jadi apa salahnya penulis berkongsi ilmu yang ada pada penulis.

Penulis sendiri merasakan artikel Prof Dr. Aziz Bari itu kelihatan agak bias berbeza dengan artikel -artikel beliau sebelum ini yang lebih bersifat neutral, tertanya-tanya juga adakah orang tertentu yang menyebabkan Prof tersebut mengeluarkan artikel yang agak Bias? Adakah dia ada kena mengena dengan Endorgan, penulis hanya membuat kesimpulan "Hanya Allah Tuhan Seru Sekian Alam Sahaja Yang Tahu".
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin