Bilangan Pengunjung:

Saturday, October 10, 2009

PAS Turut Bersandiwara di Bagan Pinang?



PAS Turut Bersandiwara di Bagan Pinang?
Oleh: yieMEGA

SERANGAN terhadap markas PAS di Bagan Pinang mendapat liputan luas di kalangan media-media pro PAS/Pembangkang, gambar mangsa yang tercedera kerana terkena libasan 'pedang samurai' juga menjadi sensasi.

Namun, beberapa pihak mendakwa bahawa kesahihan foto mangsa selepas mengalami kecederaan itu wajar diragui, kerana disebabkan beberapa faktor, seperti warna darah, kesan hirisan di bahagian belakang baju, di mana badanya tidak luka dan bermacam-macam lagi. Dr Novandri pun meragui kesahihan gambar yang disiarkan secara meluas di media-media pro pembangkang seperti mana artikel yang dimuatkan di blognya.

Selain itu, seorang penulis politik terkenal iaitu Mohd Sayuti Omar, turut meragui kesahihan gambar tersebut sepertimana artikel yang dimuatkan di dalam blognya iaitu Merah Tinta MSO. Perkara yang sama juga turut dibincangkan di forum MyKmu.net.

Penulis percaya insiden Ketua Putera UMNO yang ditumbuk semasa Penamaan Calon baru-baru ini masih diingati oleh rakyat Malaysia amnya dan Bagan Pinang khasnya. Pada waktu itu, pihak pembangkang menuduh bahawa ianya satu sandiwara.

Namun, apabila perkara yang sama terjadi di atas mereka, apa pula mereka nak panggil? Malah paling memeranjatkan mereka terlalu 'over acting' hinggakan menjadikan gambar mangsa mereka diragui mengenai luka yang di alaminya.

Seorang forummer MyKmu juga mendedahkan gambar mangsa tersebut telah melalui satu proses menggunakan Photoshop (atau dengan kata lain gambar tersebut telah diedit). Ianya dapat dikesan apabila gambar asal itu dizoom 300% mendapati ada kesan tampalan bada bahagian baju yang terkoyak itu.

Sementara itu MSO juga turut mempersoalkan tindakan ini, ia seolah-olah satu fitnah yang sengaja dibuat bagi meraih simpati pengundi Bagan Pinang. Malah mendakwa mungkin persahabatan PAS dengan PKR dan DAP menjadikan PAS terikut-ikut dengan rentak mereka.

Insiden ini mengingatkan penulis mengenai satu kisah di bulan puasa, di mana ada seorang hamba Allah tu, letihnya memang bukan kepalang lagi kita setiap hari di bulan puasa, namun jarang sekali bertemu orang yang berpuasa seletih hamba Allah itu, satu perkara yang meragukan. Mungkin Allah nak tunjukkan kebenaran akhirnya Hamba Allah itu tertangkap makan di siang hari pada bulan puasa. Jadi ianya boleh disamakan dengan apa yang terjadi pada PAS hari ini.

Akhirkalam penulis ingin memberikan satu ungkapan untuk renungan bersama "Yang Benar Perlu Dikatakan Benar, Yang Batil Perlu Dikatakan Batil walaupun ia tidak menguntungkan kita" Fikir-fikirkanlah.....
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin