Bilangan Pengunjung:

Sunday, October 4, 2009

Tiga Penjuru Tak Jadi Di Bagan Pinang...

Tiga Penjuru Tak Jadi Di Bagan Pinang...
Oleh: yieMEGA

PENAMAAN Calon bagi Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang di Negeri Sembilan telah berakhir kelmarin. Sebelum ini penulis menjangkakan pertandingan tiga penjuru di Bagan Pinang, namun ramalan penulis itu meleset apabila seorang lagi yang beriya-iya nak jadi calon gagal untuk menjadi calon apabila gagal mengemukakan pencadang dari kawasan Bagan Pinang.

Ekoran dengan itu SPR memutuskan hanya pertandingan satu lawan satu di Bagan Pinang iaitu antara Barisan Nasional dan PAS. Ini bermakna Datuk Isa Samad dan Zulkefli Omar sahaja yang bertanding sebagai calon di PRK Bagan Pinang.

Suasana di tempat penamaan calon agak Panas Sedikit apabila dihujani provokasi, dan mengikut laporan berita dua orang pemimpin UMNO dikasari. Salah seorangnya ditumbuk oleh penyokong pembangkang iaitu Ketua Putera UMNO Abdul Azeez.

Calon-calon yang bertanding wajar dipuji apabila mereka tidak bertelagah sebaliknya terus bermesra antara satu sama lain walaupun mereka dari parti berlawanan dan kedua-dua calon kelihatan ingin bertanding secara semangat setiakawan.

Namun, insiden di kalangan penyokong parti itu langsung tidak menyerupai apa yang dilakukan oleh calon mereka, mereka seolah-olah ghairah untuk berlawan dan tidak mahu bertanding dengan semangat setiakawan.

Khabarnya insiden itu terjadi selepas provokosi penyokong pembangkang gagal membuatkan kedua-dua pemimpin itu naik marah, walaupun pelbagai bentuk provokasi yang digunakan namun ia seolah-olah tidak diendahkan oleh kedua-dua pemimpin tersebut sebaliknya ia mendatangkan marah kepada penyokong pembangkang kerana provokasi mereka tidak menjadi.

Penulis berharap selepas ini tiada lagi insiden seumpama ini akan berlaku semasa Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang berlangsung, berkempenlah secara profesional, jangan jadikan Pilihan Raya Kita sebagai bahan ketawa oleh negara luar. Jangan biarkan emosi menguasai diri anda.

Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Anonymous said...

Salam semua,

Kami ingin menjemput anda menyertai komuniti blogger terkemuka tanahair. Ianya mempunyai fungsi yang sama seperti Innit (Nuffnang) dan Digg. Pendaftaran PERCUMA!

Sertai sekarang: Blogger Malaysia [Blogger's Meeting Point]

Malaysia Boleh!

Blog Widget by LinkWithin