Bilangan Pengunjung:

Wednesday, July 30, 2008

Adakah Kita Lupa Dengan Kemerdekaan Negara?

Apakah kita lupa dengan Kemerdekaan negara kita? Itulah persoalan yang menjadi tajuk artikel penulis pada kali ini, penulis terpanggil untuk mengetengahkan perkara ini agar semua orang bangkit daripada 'tidur lena' di atas tilam 'isu politik' yang sampai sekarang tidak habis-habis lagi walaupun pilihan raya sudah berbulan berlalu.

Hari ini tanggal 30 Julai 2008 tinggal hanya lebih kurang satu bulan lagi kita akan menyambut kemerdekaan negara, tapi sayang sekali sambutan kemerdekaan pada tahun ini tampak begitu ketara dinginya apabila isu-isu politik terus diputar dan menjadi tajuk-tajuk utama akhbar-akhbar tempatan, media elektronik dan juga media cetak namun tidak kelihatan walaupun sekelumit media-media tersebut menceritakan tentang kemerdekaan negara apa yang ada isu politik yang terus menghiasi bukan sahaja akhbar-akhbar yang dilabel sebagai 'arus perdana' malah media alternatif seperti Malaysia Today, Agenda Daily, Harakah Daily semuanya kurang memberi penekanan berkenaan sambutan kemerdekaan negara seolah-olah kemerdekaan negara ini tidak penting dan apa yang lebih penting adalah politik semata-mata.

Kita sudah hampir 51 tahun kita merdeka, tetapi pemikiran kita masih di takuk yang lama. Permasalahan sosial terus menjuarai 'carta jiwa muda-mudi' kita. Namun kita masih terus berpolitik tanpa memikirkan apa yang akan jadi sepuluh tahun lagi, apa yang akan jadi 20 tahun lagi, apa yang akan jadi seabad lagi, apa yang jadi sedekad lagi kepada anak-anak kita yang bakal mewarisi kepimpinan negara. Kita masih asyik berpolitik, hari-hari politik menjadi makanan kita umpama seorang kaki botol yang mabukkan arak.

Sedarkah kita? Negara kita sudah hampir 51 tahun merdeka tetapi apa yang sudah jadi pada anak-anak kita? Permasalahan sosial melibatkan anak-anak kita terus menjadi 'bahan ketawa' di muka depan akhbar-akhbar tempatan. Adakah politik lebih penting daripada anak-anak kita? Lihat sahaja berapa ramai anak-anak kita yang boleh dikatakan generasi baru sudah terjerumus ke kancah penagihan dadah. Berapa ramai anak-anak kita yang kehilangan dara kerana masa kita telah habiskan sepenuhnya ke dalam dunia politik. Hari ini akhbar Harian Metro yang masih kekal dengan 'title' akhbar lucah telah melaporkan penemuan satu video yang mengemparkan kita. Video yang bertajuk 'Budak-Budak Pun Dah Pandai Sekarang' yang memaparkan aksi seks kanak-kanak 8 tahun dan dipercayai kanak-kanak tersebut berasal daripada negara kita iaitu Malaysia. Nampaknya bangsa kita terus menjadi bahan tertawa dan kadang-kadang kita sendiri yang mentertawakan bangsa kita.

Hampir 51 tahun merdeka namun anak-anak kita masih gagal menghayati erti kemerdekaan yang sebenar. Bagi mereka merdeka seolah-olah 'lesen besar' untuk hidup sebebas-bebasnya, mereka jadikan sambutan kemerdekan dengan perlumbaan haram di kalangan anak-anak kita yang bergelar mat rempit. Ada juga golongan anak-anak kita yang menjadikan sambutan kemerdekaan sebagai malam memuja nafsu boleh dikatakan sudah berapa ramai anak-anak dara kita diragut kesucianya semasa malam sambutan kemerdekaan negara kita.

Falsafah inggeris ada mengatakan 'What yo do it today, the result will be on tommorow'. Melihat anak-anak kita yang semakin mengganas umpama binatang buas yang baru terlepas daripada zoo sudah dapat kita bayangkan apa yang akan terjadi pada negara kita satu masa nanti. Kata orang 'Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya'. Jadi sebelum apa-apa yang buruk berlaku buatlah yang terbaik agar kita tidak menangis kemudian hari. Jangan biarkan negara kita tergadai lagi.
Zemanta Pixie

No comments:

Blog Widget by LinkWithin