Bilangan Pengunjung:

Thursday, July 10, 2008

Peralihan Kuasa Antara Realiti dan Fantasi

Hari ini diberitakan bahawa tarikh peralihan kuasa Perdana Menteri daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi merangkap Bapa Mertua Khairy Jamaluddin kepada Datuk Seri Najib Tun Razak yang akan dijalankan pada Jun 2010 kononya. Persoalan yang timbul ialah adakah pengumuman tarikh peralihan kuasa ini sekadar omongan kosong atau 'helah bela diri' Abdullah sahaja untuk memperbaiki kedudukan kuasanya sebagai Perdana Menteri.

Jun 2010 mengambil masa lebih kurang dua tahun lagi untuk menjelma, kalau istilah orang kampung tempoh ini disifatkan 'suatu masa yang agak lama' dan boleh dikatakan risikonya amat tinggi kerana di dalam tempoh tersebut mungkin macam-macam perkara yang boleh terjadi kerana kita sebagai manusia biasa hanya mampu merancang tetahi Allah tuhan seru sekian alam yang menentukan, memang betul esok masih ada namun kita tidak tahu esok milik siapa.

Melihat kembali kepada janji Perdana Menteri mengenai peralihan kuasa akan berlaku pada Jun 2010, sebenarnya 'bibit-bibit' sabotaj sudah mula kelihatan walaupun Datuk Seri Najib Tun Razak masih mempunyai dua tahun untuk Abdullah menyerahkan kuasa padanya beliau telah diserang hebat seolah-olah ia saling berkaitan dengan 'peralihan kuasa' yang kononya akan di adakan pada Jun 2010.

Penulis yakin satu masa nanti serangan ke atas Datuk Seri Najib Tun Razak akan terus diperhebatkan untuk menjadikan beliau seorang yang 'kotor' dan tidak layak menjadi pengganti Abdullah yang dikatakan bersih dan telus pada mata kasar orang sekaligus Abdullah akan berjaya mempertahankan jawatanya sebagai Perdana Menteri dan risikonya ialah Barisan Nasional akan tewas dengan dasyat pada Pilihgan Raya Umum yang ke 13 nanti dan mungkin pada masa itu Barisan Nasional bukan lagi Kerajaan di Malaysia tetapi sebaliknya menjadi pembangkang.

Penulis juga bersependapat dengan Pandangan Tun Dr. Mahathir mengenai isu peralihan kuasa ini yang disiarkan di dalam blog miliknya iaitu www.chedet.com, pandangan Tun tersebut ada kebenaranya dan penulis menasihatkan ahli-ahli akar umbi UMNO mengambil langkah drastik agar peralihan kuasa ini tidak hanya menjadi fantasi tetapi menjadi realiti.

Cara yang mungkin boleh digunakan oleh ahli UMNO akar umbi ialah pada Pemilihan Agung UMNO pada Disember tahun ini, mereka hendaklah mencalonkan YBM Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Presiden UMNO yang baru menggantikan Abdullah, dan beri peluang kepada YBM Ku Li untuk memperbetulkan keadaan dan selepas keadaan diperbetulkan peralihan kuasa akan diadakan kerana Ku Li lebih dipercayai berbanding Abdullah.

Penulis yakin Ku Li tidak akan memegang jawatan tersebut dalam masa yang lama lambat laun ia akan menyerahkanya pada Datuk Seri najib, tambahan pula hubungan Ku Li dengan Allahyarham Tun Abdul Razak (Ayah DS Najib) sangat akrab dan tidak mustahil dia tidak akan mensia-siakan anak kawan karibnya sendiri. Ini adalah jalan yang terbaik bagi menjadikan peralihan kuasa menjadi realiti dan bukanya sekadar fantasi ataupun sekadar di pinggiran.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin