Bilangan Pengunjung:

Wednesday, July 16, 2008

Cadangan Debat Ku Li Vs Pak Lah



Perdebatan diantara Anwar Ibrahim dengan Shabery Cheek anjuran Agendadaily telah disempurnakan semalam, namun kedua-kedua pihak gagal mengemukakan hujah yang kukuh berhubung isu kenaikkan harga minyak di Malaysia. Kata orang "yang berlalu biarkan berlalu" penulis lebih berminat untuk mencadangkan agar satu perdebatan diadakan di antara YBM Tengku Razaleigh Hamzah melawan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung kenaikkan harga minyak.

Istimewanya debat ini mungkin pertama kali di dalam sejarah yang memaparkan dua orang yang berada di dalam kerajaan berdebat. Sesuai jugalah dengan Pemilihan Agung UMNO yang akan berlangsung pada Disember ini yang mana kedua-kedua pendebat adalah calon Presiden UMNO. Mungkin melalui perdebatan ini rakyat (ahli akar umbi UMNO) boleh membuat penilaiaan yang waras siapakah yang bakal menduduki Kerusi Presiden tersebut.

Penulis mencadangkan mana-mana pihak yang sudi menganjur debat ini hendaklah berbuat demikian sebagai contoh MyKmu.net, AgendaDaily, MalaysiaKini dan mana pihak yang ingin merealisasikan cadangan Debat antara dua calon Presiden ini bagi menghagatkan lagi suasana Pemilihan Agung UMNO yang akan berlangsung pada Disember ini.

Debat ini adalah perlu bagi mewujudkan persaingan yang sihat di dalam merebut jawatan Presiden UMNO dan ahli akar umbi tentu akan dapat menilai secara rasional siapakah yang layak menjadi Presiden UMNO dan bukanya ahli UMNO menyokong secara retorik. Di samping itu, debat ini juga dapat menyaksikan apakah aspirasi yang cuba disampaikan oleh negarawan terbilang YBM Tengku Razaleigh Hamzah.

Debat ini juga akan menonjolkan keperibadian sebenar seseorang calon Presiden UMNO adakah dia seorang yang lemah tidak tahu apa-apa sekadar membaca teks yang disediakan oleh kerani ataupun ia seorang yang berpengetahuan dan lebih-lebih lagi pengetahuan ekonomi dan kepakaran ekonomi.

Debat ini juga akan membenarkan kita melihat siapakah yang seorang retorik pakar ekonomi ataupun seorang yang cuba menjadi pakar ekonomi walaupun ekonomi adalah bukan bidang pengajianya.
Siapa yang untung jika Debat ini Menjadi Kenyataan?

Adat perlawanan ialah satu pihak akan kalah dan satu pihak akan menang jadi mungkin membaca membuat penilaian siapa yang memenangi perdebatan ini sudah tentunya untung kerana beliau berpeluang cerah untuk memenangi jawatan Presiden di dalam Pemilihan Agung Disember ini. Inilah orang kita sering mempunyai 'mentaliti minoriti' sepertimana kata Ahli Parlimen Batu Pahat Dr. Puad Zarkashi.

Sebenarnya kenapa kit perlu fikirkan keuntungan yang akan dapat pada seorang sedangkan fikiran kita sepatutnya lebih global sedikit, memang benar pihak yang menang mungkin ada sedikit keuntungan tetapi keuntungan 'secupak tidak akan jadi segantang' fikirlah secara lebih meluas lagi keuntungan yang lebih besar tentunya akan dapat pada ahli UMNO sendiri kerana kita sudah memilih pemimpin yang terbaik di kalangan yang terbaik dan bukanya pemimpin yang terbaik di kalangan yang lemah.

Debat adalah satu cara yang terbaik bagi mewarnai Pemilihan Agung UMNO yang akan berlangsung pada Disember ini. Platform debat hendaklah dijadikan sebagai 'batu loncatan' kepada calon-calon Presiden UMNO dan ahli UMNO perlu membuat 'anjakan paradigma' agar UMNO dapat menjalani proses pulihnisasi dengan berkesan.

Jangan Fikirkan Negatif

Mungkin ada suara-suara sumbang yang akan menonjolkan kesan negatif daripada penganjuran debat seumpama ini, inilah silap kita sering membiarkan fikiran negatif menguasai diri kita tanpa kita berdaya mengawalnya. Satu falsafah Inggeris pernah menyebut "To make people believe you, you must believe yourself first" jadi sebelum anda mahukan seseorang percayakan anda anda hendaklah percaya diri anda sendiri terlebih dahulu.

Satu lagi Falsafah Inggeris yang patut menjadi panduan kita ialah "Thinking positive make you positive" jadi kita hendaklah sentiasa berfikir positif di dalam kehidupan kita kerana pemikiran negatif akan membawa anda kepada dunia negatif.

Pepatah melayu ada mengatakan "jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya" jadi penganjuran debat seumpama ini boleh diibaratkan seperti memecahkan ruyung untuk mendapat sagunya.

Percayalah kita tidak mampu membetulkan orang tetapi orang itu sendiri yang mampu memperbetulkan dirinya jadi berikanlah peluang untuk dianjurkan satu debat yang menyaksikan dua calon Presiden 'berhempas pulas' berhujah dan mempertahankan hujah masing-masing.

Akhir kalam, semoga cadangan pengajuran debat diantara dua orang tokoh terkemuka ini menjadi kenyataan dan kita dapat lihat siapa yang paling layak menduduki kerusi yang dinamakan Presiden UMNO itu. "Berbuat sesuatu adalah lebih baik daripada tidak membuat apa-apa"

No comments:

Blog Widget by LinkWithin