Bilangan Pengunjung:

Friday, July 18, 2008

Pemilihan UMNO 2008


Penulis pasti kebanyakkan cawangan-cawangan UMNO sudah mula membuat mesyuarat untuk menentukan siapa yang akan menduduki jawatan-jawatan di dalam UMNO. Penulis ramalkan semakin banyak cawangan UMNO akan bersidang untuk menentukan siapakah yang layak menduduki jawatan-jawatan yang dipertandingkan pada pemilihan kali ini.

Namun beberapa isu yang timbul berhubung pemilihan UMNO yang akan disempurnakan pada Disember ini, antara isu-isu hangat ialah timbul cadangan supaya jawatan No 1 dan 2 tidak dipertandingkan kerana mitosnya mungkin akan berlaku perpecahan di dalam UMNO dan perpecahan Melayu. Macam-macam lagi mitos yang kendengaran.

Komen Mengenai Pertandingan Jawatan No 1 dan 2 UMNO

Hari ini pula disiarkan komen ahli Majlis Tertinggi UMNO Dr. Mohd Hilmi Yahya yang mengatakan jawatan No 1 dan 2 di dalam UMNO tidak perlu dipertandingkan kerana ia akan menjejaskan perpaduan di dalam UMNO dan Melayu. Penulis kurang bersetuju dengan pandangan ini, kenapa kita sering menjadikan perpaduan sebagai alasan? Kenapa pula kita perlu kambing hitamkan 'perpaduan' demi menjaga pangkat seseorang. Penulis suka memberi PAS sebagai contoh sudah banyak kali mengamalkan pertandingan di dalam jawatan No 1 dan 2 di dalam parti tersebut tetapi tiada perpecahan yang besar berlaku di dalam PAS. Jadi ini membuktikan pertandingan jawatan No 1 dan 2 tidak akan menyebabkan perpecahan.

Jelas membuktikan jika jawatan No 1 dan 2 dipertandingkan akan mengakibatkan perpecahan di kalangan ahli UMNO dan Melayu jelas sekali mitos semata-mata. Sampai bila kita nak menggunakan pemikiran kolot ini. Cuba lah guna kemahiran "Critical Thinking" di dalam memikirkan sesuatu perkara, kita mestilah fikirkan sesuatu perkara dengan pandangan atau fikiran yang melihat kepada "Big Picture" kita juga kena fikir ada keuntungan juga jika jawatan No 1 dan 2 dipertandingkan. Kita sering menyebut "Kita mesti fikir di luar kotak" tetapi apa gunanya kalau ia hanyalah ungkapan kita sahaja tetapi kita tidak amalkan samalah seperti kita berak tetapi tak basuh. Jadi pada kiraan penulis pertandingan jawatan No 1 dan 2 mesti diteruskan utuk kebaikan semua ahli UMNO.

KELUHAN SEORANG AHLI UMNO TERHADAP PENULIS

Di saat kehangatan isu Pemilihan Agung UMNO, pada ketika ini ahli-ahli UMNO cawangan lain yang sedang sibuk mencadangkan dan menentukan siapakah yang bakal menerajui jawatan-jawatan yang ada di dalam UMNO, penulis secara tidak sengaja terjumpa dengan seorang ahli UMNO dan apabila penulis mengutarakan "Bila UMNO cawangan nak buat persidangan" dia dengan selamba menjawab "saya dah letih dengan semua tu" jawapan beliau membuatkan penulis terkejut. Dengan perasaan penuh ingin tahu penulis terus menanyakan soalan kepada beliau. Beliau Menjawab "Ye lah kita kerja letih-letih kita tak dapat apa-apa, sebaliknya kaum kerabat mereka je yang dapat, tak macam zaman Tun Dr. Mahathir dahulu semua orang dapat apatah lagi orang yang bekerja kuat untuk parti".

Suasana ini amat membimbangkan sekiranya satu tindakan drastik tidak diambil kerana ia dikhuatiri akan mengakibatkan UMNO terus lemah dan tahap kepercayaan ahli kepada Parti semakin lemah dan tidak mustahil satu masa lagi jika perkara ini tidak dibendung penulis pasti UMNO akan dikapankan dan dikuburkan.

Memang mungkin ada yang menganggap perkara ini perkara yang remeh tetapi perlu ingat "Something small can be bigger because everything was start at small" maksudnya sesuatu yang kecil boleh menjadi besar kerana semua benda bermula daripada yang kecil contohnya manusia ia bermula daripada kecil dahulu baru menjadi besar bukanya menjadi terus besar. Jadi tidak mustahil perkara kecil sebegini akan menjadi besar. Jadi langkah membendung perlu diambil segera.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin