Bilangan Pengunjung:

Friday, July 25, 2008

Pembelian Mercedes E200 Kompressor Menarik Minat BPR

Hari ini Kosmo! Edisi Timur melaporkan bahawa Isu Pembelian Mercedes E200 Kompressor oleh Kerajaan Negeri Terengganu telah menarik minat Badan Pencegah Rasuah (BPR) atau nama barunya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah untuk menyiasat berhubung kemungkinan berlaku penyelewengan berhubung pembelian tersebut.

Turut disiasat ialah kos penyelengaraan Perdana V6 Executive yang dipakai oleh Exco kerajaan negeri sebelum ini ini menjadikan BPR telah mengendalikan dua kes yang bersabit dengan isu pembelian Mercedes E200 Kompressor Oleh Kerajaan Negeri Terengganu. Difahamkan pemandu-pemandu juga telah disoal-siasat oleh BPR untuk membantu siasatan yang dijalankan oleh mereka.

Penulis mengucapkan terima kasih kepada Badan Pencegah Rasuah kerana sudah bertindak kena pada masanya sesuai dengan matlamat badan itu yang agar bergelar suruhanjaya menjadi sebuah badan atau suruhanjaya yang bebas daripada campur tangan kerajaan. Namun, penulis berharap siasatan tersebut tidaklah 'hangat-hangat tahi ayam sahaja'.

Penulis percaya isu ini mungkin telah mendapat sambutan hangat sehinggakan menarik perhatian Badan Pencegah Rasuah untuk turut sama memanaskan isu ini tetapi tidak tahulah penulis sekiranya mereka bertindak sekadar untuk mendapat publisiti murahan sepertimana mereka bertindak kepada mendiang Eric Chia berhubung kes penyelewengan yang melibatkan perwaja.

Namun tidak apalah sekiranya mereka hendak publisiti pun tetapi yang penting mereka perlu menjalankan tanggungjawab mereka dengan penuh berhemah, hikmah, adil, telus dan jujur sebagaimana laungan "Ketelusan dan Keterbukaan" yang sering menjadi modal Pak Lah apabila bercakap walaupun sudah ramai orang yang menyampah dengan fantasinya yang entah apa-apa itu.

Bagi penulis ketelusan dan keterbukaan yang sentiasa menjadi laungan Perdana Menteri bernama Abdullah Haji Ahmad Badawi itu adalah retorik semata-mata sekadar untuk menarik perhatian orang ramai supaya menyokongnya kembali sepertimana barang yang dijual oleh seseorang peniaga tetapi tidak laku jadi ianya terpaksa membuat jualan lelong lalu terndegarlah jeritan seperti "Harga terbabas" "lelong, lelong barang murah" dan bermacam-macam lagi pendekatan yang digunakan untuk melariskan barang jualanya sehinggakan ada yang memilih cara untuk menipu sebagai cara untuk melariskan jualanya. Jadi samalah seperti Abdullah Haji Ahmad jadi fikirlah baik-baik dan sedalam-dalamnya dan ingat kita semestinya berfikir di luar kotak bukan di dalam kotak.

Salam perjuangan....
Berjuanglah Selagi Hayat Dikandung Badan

No comments:

Blog Widget by LinkWithin