Bilangan Pengunjung:

Sunday, September 14, 2008

Ikut Suka Abdullah (ISA)

ISA, kebelakangan ini kita selalu mendengar mengenai tiga perkataan yang mungkin keramat bagi ahli politik ini. Tambahan pula, beberapa hari yang lalu ada beberapa orang yang ditahan dibawah akta ISA. Penulis Blog Malaysia Today iaitu Raja Petra Kamaruddin, Wartawan Sin Chew Daily, Exco Kerajaan Negeri Selangor dari DAP iaitu Teresa Kok. Kesemua mereka adalah di antara mereka-mereka yang ditangkap di bawah akta ISA.

Cakap-cakap ISA kini sudah menjadi tajuk perbualan hangat bukan sahaja di kalangan rakyat Malaysia, ahli-ahli politik tetapi turut memenuhi media-media tanah air tidak kira Media Arus Perdana ataupun Media Alternatif. Ada yang menuntut ISA yang diibaratkan sesetengah pihak sebagai 'undang-undang rimba' ini perlu dimansuhkan dan ada setengah pihak yang menuntut ISA yang diibaratkan sebagai 'penyelamat keadaan' bagi mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku.

Akhir kalam, penulis ingin jelaskan bahawa pandangan ini adalah pandangan peribadi penulis terpulanglah kepada pembaca hendak bersetuju atau tidak kerana penulis tidak minta pembaca untuk bersetuju dengan penulis kerana penulis faham perselihan pendapat adalah lumrah dunia. Jadi fikir-fikirkanlah.

ISA atau penulis lebih suka menggunakan istilah Ikut Suka Abdullah ini terus menjadi perdebatan hangat, malah paling menarik sekali ialah pandangan seorang Menteri yang bertanggungjawab di dalam hal ehwal undang-undang yang berdiam diri berhubung isu Forum Memeluk Islam Majlis Peguam tetapi mula 'bingkas bangun' mengenai apa yang dikatakan ISA yang katanya ianya tidak adil dan sanggup melepaskan jawatanya sekiranya pendapat beliau tidak disukai oleh para 'pak menteri dan pak Perdana Menteri' berhubung isu tersebut.

Mungkin ada yang menganggap tindakan yang diambil oleh YB Zaid Ibrahim ini sebagai tindakan 'berani' untuk mempertahankan kebenaran. Namun, penulis lebih suka melihatnya dari konteks yang berlainan. Adakah rakyat sudah lupa mengenai janji yang dibuatnya sebelum ini mengenai 'kebebasan media' sehingga beliau sanggup mengeluarkan kenyataan bahawa sanggup melepaskan jawatan sekiranya 'kebebasan media' tidak dijalankan. Sampai hari ini, penulis belum nampak 'apa yang dikatakan kebebasan media' tetapi beliau tetap memegang jawatan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. Memang benar kata orang tua penulis, "janji orang politik tidak boleh dipercayai"

Bagi penulis, tindakan Zaid Ibrahim adalah lebih kepada tindakan untuk mempopularkan dirinya agar ianya dilihat sebagai ahli politik yang berjiwa rakyat, di dalam masa yang sama beliau juga cuba mempromosikan dirinya untuk diangkat menjadi 'ahli politik yang disukai ramai' walaupun ianya adalah sekadar 'gimik politik'.

Mengenai ISA, penulis berpendapat ia wajar diteruskan namun penggunaanya harus diminimumkan dan kalau boleh ISA hanya dilakukan secara 'last resort' bukanya Ikut Suka Abdullah sahaja. Namun, penulis tidak menghalang jika ISA hendak dihapuskan dan lihatlah apa yang kesanya kepada negara dan berilah tempoh percubaan tanpa ISA dan saksikanlah apa kesanya kepada negara dan rakyat dan sekiranya ia memberi kesan negatif mungkin ia akan membuatkan rakyat 'bermuhasabah diri balik' kerana rata-rata rakyat Malaysia ni sudah terhantuk baru nak tergadah, jadi biarkanlah dia terhantuk dulu.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Anonymous said...

a resign pun, tapi Pak Lah dah approve. Any comment on this?

Blog Widget by LinkWithin