Bilangan Pengunjung:

Friday, September 26, 2008

"Life Jacket" Abdullah (Presiden AAB)

Najib Tun Razak, Deputy Prime Minister of Mala...Image via Wikipedia
Sepertimana yang kita tahu desas-desus mengenai kemungkinan Pemilihan Pucuk Pimpinan UMNO mungkin bakal ditangguhkan kini sudah menjadi realiti. Wah menarik sekali kali ini, desas desus pun dah jadi kenyataan.

Nampaknya, keputusan Majlis Tertinggi UMNO untuk menangguhkan Pemilihan Pucuk Pimpinan UMNO Disember mendapat "sokongan" daripada kesemua Ahli Majlis Tertinggi termasuklah Tan Sri Muhyidin Yasin dan Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri.

Penulis tidak hairan kenapa Datuk Seri Najib setuju dengan penangguhan tersebut kerana dia memang suka mengambil langkah-langkah 'playsafe' dalam percaturanya, namun di dalam politik kita tidak boleh terlalu 'playsafe' kerana tindakan tersebut mungkin bakal memakan diri.

Tindakan penangguhan pemilihan pucuk pimpinan UMNO ini secara tidak langsung memberi ruang kepada Abdullah untuk menyembunyikan yang mana perlu. Secara sinisnya, penulis boleh memanggil tindakan Presiden AAB ini sebagai "Life Jacket" Abdullah demi mereka dan keluarga mereka.

Mengenai komen Tan Sri Muhd Muhd Taib Ketua Penerangan UMNO yang mengatakan tindakan tersebut bagi meredakan keadaan secara ikhlasnya penulis tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut kerana kita tidak boleh menghilangkan masaalah dengan cuma menyelesaikan simptomnya, tetapi kita hanya boleh selesaikan masalah dengan menyelesaikan punca masalah tersebut. Di sini, siptomnya ialah Ketegangan dan Masalahnya ialah Presiden AAB sendiri jadi keadaan tidak akan menjadi tenang selagi Presiden AAB masih menjadi Presiden.

Mengenai Komen Ku Li di dalam SIDANG MEDIA yang mengatakan Presiden AAB dan Najib macam budak-budak dan menjadikan negara kita sebagai Republik Pisang. Di mana "republik pisang" adalah merupakan istilah sindiran, asalnya merujuk kepada perkembangan di Amerikan Latin, kepada negara yang kurang stabil dan mundur yang dikuasai oleh segelintir elit yang korup, kaya dan pentingkan diri sendiri. Penulis amat bersetuju dengan pandangan ini. Manakan tidak, ini penangguhan untuk kali kedua adakah boleh dijamin tidak ada penangguhan kali ketiga?

Menurut permerhatian penulis, beberapa tindakan Presiden AAB dalam bulan-bulan kebelakangan ini telah berjaya menjadikan UMNO sebuah Parti yang tangguh-menangguh. Bukankan kerja bertangguh tidak digalakkan bukan sahaja di dalam dunia Melayu bahkan di dalam Dunia Islam? Cuba bayangkan apa akan jadi selepas anda berak, tapi anda tangguhkan masa untuk membasuhnya untuk buat kerja-kerja lain terlebih dahulu, sudah tentu anda akan tahu kesanya. Di dalam Islam juga, kita tidak digalakkan untuk menangguhkan waktu solat dan bersolat sebaik sahaja masuk waktunya. Panduan ini memang jelas ternyata Islam memang tidak menggalakkan tangguh-menangguh. Hentikan tangguh-menangguh itu.


Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin