Bilangan Pengunjung:

Wednesday, September 3, 2008

Kejadian yang tak pernah berlaku sebelum ini!

Laporan Utusan Online:

Ketua UMNO cawangan parah disimbah asid

03/09/2008 3:39pm

KOTA BHARU 3 Sept. – Ketua UMNO Cawangan Limau Manis, Datuk Azaha Abdul Rani, cedera parah disimbah asid oleh seorang lelaki yang tidak dikenali, di perkarangan rumahnya di Kampung Chekok, Panji, dekat sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2.30 pagi itu, Azaha, 48, yang mengalami lecur di muka dan badan kini dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian dan keadaannya dilaporkan stabil.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner II, Amir Hamzah Ibrahim berkata, kejadian berlaku ketika mangsa dan isterinya keluar dari kereta sebaik tiba di rumah.- Utusan.


Laporan di atas adalah merujuk kepada perkara yang sebelum ini tidak pernah terjadi dalam tahun-tahun sebelum ini. Sebelum laporan di atas sudah ada seorang yang mati ditembak yang juga daripada UMNO. Kadang-kadang terfikir juga adakah politik Malaysia telah beredar ke era keganasan?

Apa yang menghairankan penulis, perkara tersebut tidak pernah berlaku semasa era pemerintahan empat Perdana Menteri sebelum ini. Tambah menarik pula perkara ini berlaku selepas kontroversi kenyataan Ketua UMNO Bukit Bendera yang di sama ertikan sebagai "perkauman" oleh bangsa lain terutamanya bangsa cina.

Kadang-kadang terbayang juga pada penulis apa bangsa lain akan kata sekiranya Melayu berkata itu adalah perbuatan 'perkauman' yang dilakukan oleh bangsa lain terhadap bangsa Melayu, sudah tentu Melayu akhirnya akan tetap dipersalahkan dan dilabel "perkauman", namun bukanlah niat penulis untuk meniup semangat "perkauman" di kalangan rakyat Malaysia khasnya Melayu cuma penulis ingin sedarkan sedikit bangsa lain kenapa Melayu sering dipersalahkan sedangkan Melayu telah banyak berkorban untuk bangsa lain, sebagai contoh pengorbanan paling besar Melayu ialah tidak begitu melulu menggunakan perundangan Islam di Malaysia sehinga Melayu terpaksa berbalah sesama Melayu sampai sekarang tidak padam-padam perbalahan itu.

Namun, bukanlah penulis mempunyai niat untuk memperkatakan insiden-insiden yang berlaku itu bermotifkan perkauman, namun kemungkinanya tetap ada.

Di samping itu, kebarangkalian insiden-insiden yang berlaku itu ada kaitan dengan PEKIDA ada juga kemungkinanya. Mungkin ramai yang tidak tahu kalau di Kelantan orang yang menjadi ahli PEKIDA adalah orang yang tidak mahu keretanya ditarik kiranya 'terlekat hutang' atau dengan kata lain PEKIDA ada kaitan dengan 'penarik kereta' atau dengan ungkapan yang lebih tepat lagi PEKIDA ada kaitan dengan samseng.

Penulis juga tidak menolak kemungkinan, insiden-insiden tersebut ada kaitan dengan pemilihan UMNO yang sedang rancak berlaku pada masa ini, mungkin juga lawan-lawan mereka tidak senang dengan kedudkan mereka pada masa ini.

Boleh jadi juga ia adalah bertujuan untuk menakut-nakutkan para perwakilan yang bakal memilih orang yang tidak dikehendaki mereka dan mempertahankan orang yang mereka kehendaki.

Jika benar, kenapa "Wild Politic" ini sudah nampak seperti menjadi-jadi dan menguasai pentas arena politik tanah air, bagi ahli-ahli UMNO cuba fikirkan sejenak kenapa perkara seumpama ini tidak berlaku di zaman presiden-presiden UMNO yang sebelum ini.

Penulis ingin mendesak supaya 'wild politic' ini dibanteras dengan seberapa segera sebelum luka kecil bertukar menjadi luka yang parah, dan apa yang penulis kesalkan kenapa tiada 'kenyataan' yang dikeluarkan oleh Presiden UMNO pada masa ini berhubung isu tersebut? Adakah kerana ianya ada kaitan dengan Presiden UMNO?.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin