Bilangan Pengunjung:

Thursday, September 11, 2008

Sekatan Terhadap Blog Di tarik balik!

Laporan Utusan Online:

Kerajaan tarik balik sekatan ke atas blog

11/09/2008 4:11pm

PUTRAJAYA 11 Sept. - Kerajaan tidak lagi mengenakan sekatan terhadap mana-mana laman web atau blog di negara ini.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, keputusan itu dicapai pada mesyuarat kabinet semalam.

“Arahan sekatan yang dikenakan terhadap mana-mana laman web atau blog sebelum ini, termasuk portal berita 'Malaysia Today' ditarik balik berkuat kuasa serta-merta,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. - Utusan {http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0911&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_12.htm}


Komen SGMM

Penulis menyambut baik terhadap keputusan penarikan balik sekatan terhadap blog-blog yang dibuat oleh Suruhanjaya Komunikasi termasuklah sekatan yang dibuat terhadap blog yang dikendalikan oleh Raja Petra Kamaruddin (RPK) iaitu Malaysia Today.

Namun, bagi penulis tindakan menarik balik sekatan terhadap blog ini yang sebelumnya disekat seolah-olah mengambarkan Kerajaan Pimpinan Abdullah sekali lagi membuat keputusan yang berubah-berubah atau dengan kata lain "Flip Flop".

Walabagaimanapun penulis bersetuju dengan penarikan balik sekatan-sekatan yang dikenakan ke atas blog-blog yang disekat kerana blog merupakan satu medium yang membolehkan rakyat menyampaikan pendapatnya, kritikanya dan apa sahaja yang boleh menjadi rujukan kepada kerajaan untuk menjadi kerajaan yang gemilang.

Di dalam merealisasikan kenyataan Presiden AAB atau PM ABDULLAH yang kononya ingin mewujudkan kerajaan yang terbuka dan telus hendaklah tiada sekatan yang dikenakan ke atas blog kerana dengan ini keadilan boleh dibentuk sebagaimana yang kita tahu Media Arus Perdana yang memainkan peranan bukan sahaja ke arah membela kerajaan tetapi juga membela PM Abdullah yang masih sedar dirinya sudah tidak diperlukan tetapi tetap nak teruskan jua bagi meranapkan sebuah parti keramat bangsa Melayu yang bernama UMNO demi kepentingan dirinya sendiri.

Sepanjang penulis berada di dalam dunia blogger ini, penulis mendapati blogger lebih pantas mengutarakan isu-isu yang timbul di kalangan rakyat berbanding peranan yang dimainkan oleh Media Arus Perdana terutamanya stesyen tv swasta yang pada ketika ini terlalu melampau membodek Kerajaan Keluarga Abdullah melebihi peranan dimainkan oleh stesyen tv kerajaan seperti RTM1 dan RTM2.

Akhir kalam, sekatan terhadap blog sebagai media alternatif tanah air tidak sepatutnya dilakukan kerana ianya jelas satu cubaan menyekat suara rakyat yang sudah sedia disekat oleh media-media arus perdana.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin