Bilangan Pengunjung:

Tuesday, July 15, 2008

Debat Anwar VS Shabery

Hari ini satu sejarah telah dipahatkan di dalam sejarah satu Debat di antara Penasihat Parti Keadilan Rakyat iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Menteri Penerangan Datuk Shabery Cheek yang disiarkan secara langsung di tv9, Astro Awani, Bernama TV pada pukul 9 Malam dan kemudianya diulang siar oleh TV3 pada pukul 11 malam.

Penulis juga tidak melepaskan peluang untuk menonton siaran langsung debat ini, untuk tidak ketinggalan mendapat input mengenai Debat yang bertajuk "Hari ini Bentuk Kerajaan, Esok turun harga minyak" yang dianjurkan oleh portal berita internet AgendaDaily salah sebuah media alternatif yang sedang meningkat naik.

Setelah Debat itu berakhir selepas masing-masing diberikan peluang untuk berhujah dan mempertahankan hujah masing-masing penulis dapati debat ini tidak memberi makna apa-apa dan membuang masa penulis sahaja menontonya.

Apa tidaknya masing-masing dengan hujah dan idea yang sama cuma ia diputar balikkan sahaja. Kita lihat contoh Menteri Penerangan Ahmad Shabery Cheek yang turut menggunakan pendekatan yang sama dan isi juga yang sama cuma 'ditambah bunga-bunganya' menjadikan ia satu hujah panjang sekadar untuk mencukupkan masa debat.

Kita lihat hujah Datuk Seri Anwar Ibrahim pun sama juga langsung tidak menunjukkan beliau bercakap atas dasar ekonomi sebenar sebaliknya lebih kepada retorik dan bermuka-muka, idea-idea yang dikemukakan oleh beliau juga hampir sama cuma diputar balikkan sahaja untuk kelihatan 'sedikit menarik'.

Apa yang dapat penulis rumuskan di sini berhubung debat Anwar Vs Shabery ini ia adalah lebih daripada membuang masa daripada memberi input yang sepatutnya. Mereka berdua seharusnya membuat 'homework' terlebih dahulu sebelum berdebat namun jelas kelihatan mereka berdua tidak membuat homework yang secukupnya untuk membolehkan mereka berhujah secara kritis.

Sekiranya ada lagi Debat yang ingin dianjurkan pada masa akan datang hendaklah dipastikan pendebat-pendebat yang bertanggungjawab membuat 'homework' secukupnya sebelum berdebat. Apa yang penulis perhatikan tindakan 'blame the black sheep' juga berlaku dalam debat ini sepatunya perdebatan ini bebas daripada 'Blame the black sheep' contohnya Tun Dr. Mahathir telah dijadikan 'Black Sheep" di dalam perdebatan ini, rasionalkah perdebatan ini? Fikir-fikirkanlah.

3 comments:

Kuching Remisier Blog said...

kamu sepatutnya yang pergi menyertai debat ini

Anonymous said...

pemikiran sempit menteri penerangan hujah serang peribadi sedangkan kau dulu pun menentang tun dr mahathir bodoh punya sabery patut pun mulut babiuh

Anonymous said...

pendebat lain yang disoal lain pulak yang dijawab.Sabery tanya Anwar kalau minyak tiada lagi masih lagike nak bagi subsidi. tapi tiada pulak Anwar jawab, cuma cerita lain, tak payah debat le, buanag masa sahaja.

Blog Widget by LinkWithin