Bilangan Pengunjung:

Tuesday, September 2, 2008

Melayu yang selalu mengalah bukti salah satu keterbukaan Melayu!

Melayu selalu dianggap bersifat perkauman apabila cuba mempertahankan hak mereka atau dengan kata lain hak istimewa Melayu. Apabila seorang Melayu berucap atau melakukan ritual menjadi kebiasaan bagi adat-adat Melayu pun turut dituduh bersifat perkauman, apabila Melayu menentang projek Ladang Babi pun turut dikira sebagai 'perkauman' oleh bangsa lain.

Apa yang menghairankan penulis, perkara ini tidak begitu serius beberapa tahun lalu, tetapi setelah kembalinya Anwar Ibrahim ke dalam pentas politik tanah air telah membawa kepada Melayu sering dituduh bersifat perkauman dan sebagai parti yang mewakili bangsa Melayu sudah tentu UMNO yang sering dipersalahkan.

Jika kita masih ingat beberapa bulan yang lalu, Ketua Pemuda UMNO iaitu Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berhubung tindakan beliau yang menghunus keris semasa Perhimpunan Agung yang menjadi majlis kebiasaan bagi sayap Pemuda UMNO semasa Perhimpunan Agung Tahunan dan membawa kepada kenyataan Maaf oleh Ketua Pemuda UMNO itu bukti pertama yang mengatakan Melayu selalunya 'mengalah' terhadap bangsa lain.

Baru-baru ini pula, timbul pula kenyataan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera yang mengatakan "adalah mustahil untuk memberi kesamarataan kerana kaum cina adalah penduduk sementara" tindakan beliau juga seperti biasa akan dicop perkauman oleh bangsa lain dan membawa kepada kenyataan Timbalan Presiden UMNO yang akan memohon maaf di atas tindakan Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera itu. Sekali lagi membuktikan "orang Melayu" mengalah lagi tetapi ia tetap dikira perkauman.

Penulis kadang-kadang tertanya juga, sekiranya kaum lain yang berucap secara perkauman akan sukar dikesan oleh Melayu contohnya kaum cina yang sering berucap di hadapan kaum mereka dengan bahasa yang sukar difahami oleh kaum Melayu dan bolehkah kita menjamin tiada kenyataan yang berunsur perkauman yang dikeluarkan oleh mereka?

Kenapa pula Melayu tidak mezahirkan apa yang terbuku di hati mereka apabila kaum cina sesama kaum cina bercakap dalam bahasa cina yang sepatutnya diragui apakah ucapan mereka adalah berunsur perkauman? Jarang sangat melayu yang pandai berbahasa Cina untuk memahami apakah yang sebenar diucapkan bangsa cina terhadap bangsa Melayu di dalam bahasa Cina.

Persoalan yang penulis ingin tanya kepada bangsa-bangsa lain di Malaysia ialah kenapa Melayu sering dituduh bersifat perkauman? Kenapa sekarang perkara itu baru ditimbulkan? Adakah ini dikatakan kesamarataan? Melayu yang selalu 'mengalah' sering dilontar najis oleh bangsa lain yang mengatakan Melayu bersifat perkauman. Fikir sejenak!

1 comment:

KHAIRUL said...

salam bro..saya sokong apa yang bro ckpkan.knapa kita yg harus sentiasa mengalah..sikit2 kena minta maaf.sepatutnya mereka bangsa lain harus buktikan kesetian mereka.kita kalah pun dlm pilihanraya pasal undi bangsa lain yg tak memihak pada kita.lepas tu nak minta mcm2.yg pm kita pun sibuk2 la nak tunaikan.last2 yg rugi kita la nampaknya.jd la kita melayu yg merempat di bumi sendiri.dah la ekonomi pun dorg yg control.kenapa masa zaman Tun Mahathir dulu perkara nie tak berlaku?mereka tak berani bersuara pun untuk minta bukan.tp mereka tetap sokong pada kita.tp skrg dah terbalik pula.kita renung2 kan la sama2.
suaraperubahan.blogspot.com/

Blog Widget by LinkWithin