Bilangan Pengunjung:

Monday, September 8, 2008

Tun Dr. M Bakal Kembali Ke Pangkuan UMNO untuk beri sokongan pada Ku Li

Petikan dari blog AM Ubaidah/Akramshah:

Tun Dr M Akan Menyertai Semula UMNO Untuk Menyokong Usaha KuLi Merebut Jawatan Presiden UMNO

Ingin saya memberi pengesahan di sini bahawa khabar angin yang kini tersebar melalui sms yang Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyertai kembali UMNO tidak lama lagi untuk menyokong usaha KuLi merebut jawatan Presiden UMNO Disember ini adalah berita yang sahih.

Untuk memastikan kesahihan berita ini, silalah sujuk kepada dua orang bekas Setiausaha Agong UMNO, Tan Sri Sanusi Junid dan Tan Sri Sabaruddin Chik. Niat kembalinya semula Tun Dr M ke UMNO ikhlas, untuk menyelamatkan negara dari ancaman kelembapan berterusan kepimpinan Pak Lah.

Soalnya sekarang, adakah kepimpinan UMNO akan dengan ikhlas menerima kembalinya Tun Dr M? Atau adakah pelbagai halangan dan 'spin' baru yang akan menjelma? Walau dalam bulan Ramadhan Mubarak? Kita saksikanlah nanti...

Kemaskini 1...

Desas-desus menyatakan yang Tan Sri Muhyiddin Yassin terlibat dalam usaha mengembalikan Tun Dr M ke pangkuan UMNO. Sekiranya benar, sudah tentu ia akan memperkuatkan kedudukan TS Muhyiddin untuk merebut apa-apa jawatan sekalipun dalam pemilihan UMNO kelak.

Menarik juga maklum-balas sms yang menyatakan pertandingan Presiden UMNO pada Disember ini mungkin sekali antara KuLi dan Najib. Bicara kegentingan UMNO selesai PRK Permatang Pauh tempohari, disusuli tindakan kepimpinan Bahagian-Bahagian UMNO Pulau Pinang mempertahankan kedudukan Dato' Ahmad Ismail dengan sinis membisik penolakan kepimpinan Pak Lah.

Persoalan kedua, mampukah 'hujan kain pelekat' yang pasti akan datang menyelamatkan Pak Lah sekarang?

Kemaskini 2...

Usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim merebut kuasa menjelang 16 September adalah antara pemangkinkan usaha mengembalikan Tun Dr M ke UMNO. Ternyata Tun Dr M lebih berupaya menangkis dakyah Anwar dari kepimpinan sekarang. Antara sorotan yang membimbangkan masyarakat Melayu, baik UMNO, PAS mahupun berkecuali adalah kemungkinan kerajaan Anwar bermajoriti bukan Melayu dan bukan Islam!{http://thoughtsintangents.blogspot.com/2008/09/tun-dr-m-akan-menyertai-semula-umno.html}
Petikan dari Blog Rokckybru's / Ahiruddin Atan {http://rockybru.blogspot.com/}

Dr M to return to Umno, Ku Li for President


It's confirmed, Dr Mahathir is backing Tengku Razaleigh Hamzah to become the next President of Umno in December (read here). It is also true that Dr Mahathir will re-join Umno for this purpose. The man credited for persuading the former PM to return to the party is Muhyiddin Yasin (read here).
On Saturday, Mukhriz confirmed that he will stand in the way of Khairy Jamaluddin's dream to be the Umno Youth chief (read here). Two enter the fray.
{http://rockybru.blogspot.com/2008/09/dr-m-to-return-to-umno-ku-li-for.html}

Nampaknya daripada perkembangan-perkembangan yang ditunjukkan oleh blog-blog sepertimana di atas memungkinkan mantan Perdana Menteri yang juga Mantan Presiden UMNO akan balik ke pangkuan UMNO untuk memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Calon Presiden UMNO untuk menentang Rejim Abdullah Haji Ahmad pada Pemilihan Agung UMNO yang dijadualkan berlangsung pada hujung tahun ini.

Pada pandangan penulis, Tengku Razaleigh atau lebih dikenali dengan nama Ku Li kini mempunyai peluang yang makin cerah untuk membuat perubahan di dalam pucuk pimpinan sebuah parti keramat bagi orang Melayu iaitu UMNO.

Penulis sebelum ini pernah juga mencadangkan penyokong Ku Li dengan penyokong Ayahnda Tun Dr. Mahathir bergabung bagi merealisasikan impian untuk memberi kepimpinan baru menerajui UMNO dan bukan lagi Abdullah Haji Ahmad.

Alhamdullilah akhirnya cadangan penulis menjadi kenyataan apabila perkara ini direalisasikan oleh kedua-kedua pemimpin yang sudah bergelar negarawan ini. Terima kasih dan tahniah juga penulis ucapkan kepada Tan Sri Muhyidin Yasin yang berjaya membuat penggabungan ini. Mungkin ahli UMNO tidak perlu fikir dua kali untuk melantik beliau sebagai Timbalan Presiden UMNO yang baru.

'Banjir Kain Pelikat' Abdullah semakin menjadi-jadi, namun tidak mustahil satu masa nanti orang akan muak dan jelak dengan 'kain pelikat Abdullah', mungkin pada kali ini kain pelikat tidak akan dapat lagi menyelematkan Abdullah bahkan ia bakal menjadi 'pembunuh' Abdullah.

Penulis sememangnya ternantikan-nantikan apakah perubahan yang bakal dibuat oleh Tengku Razaleigh sekiranya beliau berjaya menaiki takhta Presiden UMNO. Penulis berharap Tengku Razaleigh tidak akan mensia-siakan 'kemenangan beliau'.

Izinkan penulis melabelkan Tengku Razaleigh sebagai 'The New Era Leader From The Past' sesuai dengan statusnya sekarang yang sudah bergelar negarawan. Penulis juga amatlah berharap agar hasil gabungan dua kumpulan yang boleh dikatakan 'kumpulan gergasi' di dalam UMNO dapat menumbangkan kerajaan 'Pakatan Keluarga Abdullah' bagi mengembalikan semula kepercayaan rakyat terhadap terhadap UMNO khasnya dan Barisan Nasional amnya.

2 comments:

zeme said...

Salam saudara Yie,

Saya juga sependapat dengan saudara yie bahawa inilah zaman Tengku Razaleigh Hamzah kembali dipersada kepimpinan UMNO setelah kewibawaan beliau selama ini cuba ditenggelamkan.

Saya masih ingat kata-kata TRH suatu masa dahulu antaranya berbunyi "sebagai seorang ahli politik kalau hari ini saya tenggelam, besok InsyaAllah saya akan timbul balik. Saya akan bangkit dengan segala kekuatan untuk memimpin rakyat."

Tidak mengejutkan untuk Tun Dr Mahathir kembali ke pangkuan UMNO seterusnya memberi sokongan penuh kepada Tengku Razaleigh. Jika dahulu TRH memberikan laluan kepada TDM untuk menjadi orang kedua kepada Tun Hussien Onn, jadi inilah masa yang paling sesuai untuk TDM mengembalikan semula kepercayaan Tun Hussein Onn kepada TRH memimpin UMNO. UMNO akan kembali bersinar andai gandingan Tengku Razaleigh (Presiden) dan Tan Sri Muhyiddin (Timbalan Presiden) diketengahkan dalam keadaan parti yang boleh disifatkan nazak kini.

Saya juga pernah meramalkan gandingan Muhyiddin-Tengku Razaleigh-Mahathir adalah paling bersesuaian untuk memulihkan dan merawat UMNO. Satu gandingan mantap dan berpengalaman dibentuk umpama mewakili suara akar umbi ahli UMNO di bahagian Selatan-Timur-Utara. Tulisan saya ini pernah dikirimkan di blog kudakepang, Datuk Ruhanie Ahmad.

http://kuda-kepang.blogspot.com/2008/03/gandingan-muhyiddin-tengku-razaleigh.html

Wasalam.

Anonymous said...

saya menyokong penuh TRH untuk memimpin umno yang tengah nazak ni.justeru itu saya meminta semua warga umno khususnya menyokong TRH dan Muhyiddin yassin sebagai kepimpinan baru umno merangkap barisan nasional.
hidup tengku razaleigh hamzah!!!

Blog Widget by LinkWithin