Bilangan Pengunjung:

Wednesday, July 8, 2009

Apabila 'Roket' Menghala Ke Bulan II...

Apabila 'Roket' Menghala Ke Bulan II
Oleh: yieMEGA

Masihkah pembaca/pelayar blog ini ingat dengan artikel "Apabila 'Roket' Menghala Ke 'Bulan' yang penulis terbitkan dalam blog ini beberapa hari yang lepas?. Jika ingat baguslah pada artikel penulis kali ini penulis ingin menyampaikan kesinambungan daripada artikel "Apabila 'Roket' Menghala ke "Bulan".

Penulis dapat merasakan sedikit sebanyak penulis merasakan Krisis DAP-PAS di Kedah sedikit sebanyak memberi keuntungan kepada PAS Kelantan dan tidak keterlaluan jika penulis katakan isu itu akan memberi kemenangan kepada PAS di Manek Urai.

Kenapa penulis berpendapat demikian? Jawapanya mudah sahaja apabila isu krisis DAP-PAS ditafsir secara ''strategi-psikologi" ia bukan membawa maksud 'berpecah' tetapi sebenarnya ia bermaksud satu 'taktikal' atau taktik psikologi. Cuba bayangkan penyokong-penyokong PAS yang marah kepada PAS kerana beberapa isu yang seolah-olah PAS memihak kepada DAP tidak akan jadi marah apabila PAS dengan DAP bertelagah kerana menyangka PAS mempertahankan perjuangan Islamnya dan sekaligus akan memberikan undi kepada PAS. Jadi siapa yang berpendapat krisis PAS-DAP ini satu 'bunga' perpecahan Pakatan Rakyat ternyata mereka silap.

Dalam zaman serba moden dan canggih ini, kempen-kempen politik juga menggunakan kaedah yang moden serta canggih termasuklah kaedah 'psikologi taktikal' ini. Jadi tidak mustahilah krisis DAP-PAS itu satu strategi untuk memenangi Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai.

Penilaian yang penulis buat daripada sudut 'taktikal psikologi' nampaknya Pakatan Rakyat telah berjaya 'mengelabui' mata petugas-petugas kempen BN kerana menyangka Pakatan Rakyat sudah berpecah walhal sebaliknya. Begitu juga pengundi-pengudi di manek urai mungkin juga 'kelabu mata' dengan kaedah psikologi ini kerana menyangka ianya bukan satu strategi atau taktik psikologi dalam politik.

Penulis mengakhiri artikel penulis pada kali ini dengan satu mutiara kata yang berbunyi "Manusia Dalam Mencapai Kejayaan Mereka Menggunakan Pelbagai Cara, pada mulanya mereka merangkak, kemudianya mereka berjalan, kemudian berlari, kemudian mendaki sehinggalah mencapai kemuncak kejayaan" Jadi Fikir-fikirkanlah....

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin