Bilangan Pengunjung:

Thursday, July 30, 2009

Bilakah Mentaliti Bangsaku Nak Berubah?

Bilakah Mentaliti Bangsaku Nak Berubah?
Oleh: yieMEGA

MENTALITI bangsaku masih tak berubah dari hari ke hari. Nak pastikan tandas awas bersih dan kebersihan tandas terjaga terpaksa pula diadakan kempen Tandas Bersih. Nak memulakan perniagaan pula tak ada modal lepas tu buat pinjaman dengan TEKUN dan Amanah Ikhtiar, dapat pula bukan guna untuk memajukan perniagaan sebaliknya buat bergaya akhir sekali mereka tak mampu bangsaku tak mampu bayar pinjaman tersebut.

Bila tak mampu bayar pinjaman, mulalah cari jalan yang singkat buat pulak pinjaman dengan along, dapat duit bukan buat bayar pinjaman TEKUN atau Amanah Ikhtiar sebaliknya terus bergaya dengan membeli kereta-kereta dan macam barang-barang peribadi. Akhir sekali, tak dapat bayar pinjaman Along, Along pun cari nak potong kepala pasal tak bayar pinjaman. Bilakah mentaliti ini nak berubah.

Bab pergaulan sesama bangsapun bangsaku masih di takuk lama, dan seringkali bergaduh sesama bangsa, kalau nak ikutkan pergaduhan sesama bangsa ni berlaku sejak dari zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi, empayar Melaka jatuh disebabkan pertelingkahan sesama bangsa. Zaman Dato Onn' pun masih ada pergaduhan sesama bangsa, kini walaupun zaman Dato Onn' dan Kejatuhan Empayar Melaka sudah lama berlalu pun masih ada pergaduhan sesama bangsa.

Bangsaku sepatunya mencontohi bangsa lain, walaupun mereka berbeza fahaman politik zahirnya, namun dari segi batinya merek bersatu, dan penyatuan mereka kukuh disebalik 'Persatuan-Persatuan Bangsa Bukan Politik' tapi ia tidak berlaku pada bangsaku masing-masing berkeras untuk mempertahankan ideologi politik masing-masing sehinggakan mengabaikan penyatuan bangsa dan mungkin satu hari nanti bangsaku ini akan kehilangan negara Malaysia yang tercinta ini sepertimana nasib bangsaku di Singapura.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

PAKCIK said...

Melayu tidak akan berubah..mati hidup semula pun melayu tidak akan berubah..

sejarah telah membuktikan bahawasanya orang melayu akan berpecah sepanjang zaman.

sebagai contohnya, kewujudan begitu ramai raja/sultan menunjukkan tiadanya perpaduan dalam masyarakat sejak zaman dahulu lagi.

itulah hakikatnya yang perlu kita akui. sejarah telah membuktikan melayu akan terus dengan perangainya itu dan akan meneruskan perangai itu sehingga ke akhir hayat mereka.

Blog Widget by LinkWithin