Bilangan Pengunjung:

Wednesday, July 1, 2009

Sejauh Manakah 'Perang' Hishamuddin?

Sejauh Manakah 'Perang' Hishamuddin Terhadap Along?

Baru-baru ini kalau pembaca masih ingat, Menteri Dalam Negeri Datuk Hishamuddin Tun Hussein mengisytiharkan 'perang' terhadap Along dalam satu kenyataan media yang dibuat oleh beliau beberapa hari yang lalu.

Perkataan 'perang' mestilah sesuatu tindakan mestilah bersifat agresif bukanya sesuatu yang bersifat 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja. Kalau setakat nak koyak poster kempen 'Pinjaman Along' itu bukanya dinamakan perang sebaliknya itu adalah 'peram'.

Penulis pun hairan juga kenapa isu along ini umpama tiada jalan penyudah dari dulu sampai sekarang, malah ia makin bertambah teruk dan makin bermaharajalela di negara Kita. Mungkin juga jaminan 'gerenti lulus' Along membuatkan orang berminat meminjam denganya berbanding dengan bank yang kadang-kadang tu terpaksa berulang-alik ke bank dan kosnya boleh mencapai lebih banyak daripada apa yang dipinjam.

Penulis mendapat maklumat yang beberapa Along di Kota Bharu, Kelantan 'berselindung' di sebalik perniagaan 'Kopitiam' untuk mengelabui mata pihak berkuasa. Nama kopitiam itu juga ada dengan penulis, tetapi atas sebab-sebab keselamatan penulis terpaksa merahsiakan nama kopitiam tersebut.

Selain memerangi Along, Kerajaan juga perlu mencari mekanisme pemberian Pinjaman Sah yang baru daripada Bank-Bank Tempatan. Kerajaan juga boleh mengambil inisiantif dengan menubuhkan skim pinjaman mikro kredit yang seakan-akan apa yang ditawarkan oleh Kiva, di mana Kerajaan akan mencari penaja pinjaman untuk peniaga yang memerlukan pinjaman dan mereka akan meminjam dari penaja tersebut dan pinjaman tersebut di kawal selia oleh organisasi tertentu.

Penulis yakin pengalaman Hishamuddin yang pernah berkhidmat di beberapa kementerian sebelum ini boleh menyelesaikan isu ini yang hanya menunggu masa sahaja untuk meletus.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin