Bilangan Pengunjung:

Friday, July 3, 2009

Khutbah Jumaat(3.7.2009): Pelihara Solat Anda..

Alhamdulillah hari ini penulis bersyukur ke hadrat Ilahi kerana tetap memberi kekuatan kepada penulis untuk mengerjakan solat jumaat, walaupun cuaca di Kota Bharu, Pada waktu tengahari tadi agak panas, rasanya macam kulit penulis sudah masak seolah-olah dipanggang di atas bara api, tapi tak mengapa penulis tetap bertahan itu baru panas dunia belum lagi panas di hari pembalasan tambahan pula kiamat sudah dekat!.

Hari ini penulis menunaikan solat Jumaat di Masjid Muhammadi Kota Bharu, Tajuk Khutbah hari ini penulis simpulkan dengan "Pelihara Solat Anda", khutbah jumaat hari ini agak bagus untuk penulis bermuhasabah diri dan menambah apa yang kurang di dalam diri penulis yang juga insan biasa yang tidak 'maksum' daripada melakukan kesilapan.

Penulis merasakan tidak salah jika penulis berkongsi dengan pembaca blog ini tentang apa yang penulis fahami daripada khutbah yang disampaikan oleh Khatib Masjid Muhammadi ini, tetapi penulis memohon maaf tidak dapat tahu siapakah gerangan Khatib pada kali ini.

Apa yang lebih penting ialah intisari khutbahnya agar dapat diterima oleh hati sanubari muslimin dan muslimat di seluruh Malaysia dan mengaplikasinya ke dalam kehidupan seharian. Penulis berharap jika 'apa yang penulis faham' tentang khutbah hari ini tidak kena atau ada berunsur kesalahan janganlah segan untuk menegur penulis dengan cara yang hikmah bukanya cara yang emosional.

SOLAT merupakan komponen terpenting di dalam agama kita yakni Islam ini diyakinkan lagi dengan ungkapan "Solat Tiang Agama" yang seringkali telinga kita dengari sejak dari kecil hinggalah kita dewasa. Apa pula yang dimaksudkan oleh 'tiang'? Tiang ialah bahagian yang menyokong pembinaan sebuah-buah rumah dalam konteks pembinaan rumah, secara jujurnya jika 'tiang' sesebuah rumah itu tidak kukuh, rumah akan roboh menyembah bumi.

Begitu jugalah dengan 'solat', tanpa solat 'kekukuhan' kita terhadap agama Islam juga bakal 'tergugat', senario hari ini kita dapati sudah ramai umat Islam yang bukan sahaja melalaikan 'solat' malah ada yang 'mengabaikan' terus solat mereka mungkin ada beberapa faktor penyebab yang menjadikan semakin ramai Umat Islam yang mengabaikan Solat di Bumi Malaysia ini.

Penulis mengambil kesempatan ini untuk menggesa Perdana Menteri Malaysia yang memegang slogan "Rakyat Di dahulukan, Pencapaian Diutamakan" iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak supaya 'memperhebatkan' usaha-usaha untuk 'memberikan kesedaran' kepada 'umat Islam di Malaysia dengan 'kepentingan solat' ia bukan sahaja melalui medium-medium seperti ceramah agama ataupun Forum Perdana yang beronrientasikan agama. Adalah lebih molek dan elok jika Kerajaan merangka satu peruntukkan bagi membolehkan "Solat" dijadikan satu mata pelajaran di sekolah-sekolah bawah seliaan Kementerian Pelajaran. Solat juga perlu dijadikan subjek wajib untuk 'lulus peperiksaan awam' dengan cara ini ia secara tidak langsung membantu menyedarkan rakyat tentang kepentingan Solat.

Hari ini kalau kita lihat semakin ramai anak-anak muda yang sudah tidak lagi bersolat lima waktu dan Islam mereka hanya sekadar nama. Berdasarkan pengalaman penulis sebagai seorang Kaunselor penulis mendapati kebanyakkan pelajar sekolah yang tidak bersolat dan juga bermasalah disiplin ialah ibu dan bapa mereka turut mengabaikan solat mungkin kerana mereka ingat pekerjaan mereka lebih penting daripada 'Solat', ternyata perkiraan mereka silap sebenarnya perbuatan mereka telah menjadi salah satu sebab kenapa Umat Islam ketinggalan jauh ke belakang.

Para ibu-bapa sepatutnya mencontohkan perkara yang baik buat anak mereka kerana anak mereka menganggap mereka sebagai 'role model' lagipun tak kanlah ketam nak mengajar anaknya berjalan lurus walhal dia sendiri berjalan tak betul. Sikap ibu-bapa yang terlalu mendewakan 'pencarian rezeki' menyebabkan mereka 'mengabaikan' solat dan keputusanya anak mereka menjadi 'rosak'. Itulah hakikat yang mereka terima.

Penulis ingin berpesan kepada semua muslimin-muslimat di Seluruh Malaysia supaya jangan mengabaikan solat, kerana tanpa solat 'kekuatan kita' untuk melawan 'godaan syaitan' untuk mendorong kita melakukan perkara-perkara yang mungkar menjadi lemah, jadilah jagalah solat anda dan anak anda sebaik mungkin. Penulis juga turut berpesan pada diri penulis sendiri agar tidak 'alpa' di dalam menjaga 'Solat Penulis'.

Akhir kalam penyudah bicara penulis akhiri dengan ungkapan kata-kata mutiara yang berbunyi " Jika anda memperoleh ilmu jangan takut untuk berkongsinya kerana jika salah orang yang lebih tinggi ilmunya akan memperbetulkanya dan berpesan-pesanlah kamu ke arah kebenaran".
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin