Bilangan Pengunjung:

Thursday, July 2, 2009

Peluang Calon PAS Dan BN di Manek Urai...


Peluang Calon PAS dan BN di Manek Urai
Oleh: yieMEGA

Sejak akhir-akhir ini kita dapati banyak juga rencana mengenai peluang calon-calon Pilihan Raya Kecil Manek Urai yang bakal berlangsung pada bulan ini. Macam-macam cerita yang kita dengar mengenainya sehingga sukar untuk kita membezakan yang mana berita yang benar dan yang mana berita yang palsu.

Itulah yang dinamakan 'politik' sukar mencari kebenaran senang mencari kepalsuan. Sejak akhir-akhir ini nama Manek Urai seringkali di sebut tidak kira di media-media berarus perdana ataupun media yang berarus alternatif.

Peluang untuk kedua-dua calon memenangi Pilihan Raya Kecil tersebut terus di bincangkan tidak kira di media arus perdana mahupun media alternatif. MalaysiaKini juga tidak terlepas di dalam membincangkan peluang kedua-dua calon untuk memenangi Pilihan Raya tumpuan ini. Mengikur Malaysiakini, peluang kedua-dua calon untuk pilihan raya ini adalah seimbang.

Penulis tidak bersetuju dengan artikel yang dikeluarkan oleh Malaysiakini ini kerana pada pandangan penulis peluang untuk memenangi pilihan raya ini PAS ada kelebihanya sendiri jika nak dibandingkan dengan BN. Kalau mengikut ratio ia bernisbah 60:40 di mana 60% peluang PAS untuk memenanginya dan BN hanya mempunyai peluang 40% berdasarkan penilaian penulis dengan beberapa faktor.

Artikel itu mungkin dikeluarkan Malaysiakini sebagai salah satu 'strategi psikologi' untuk menjana kemenangan kepada PAS. Ya lah kenyataan seumpama ini akan menyebabkan petugas-petugas BN akan memperlahankan 'gear' kempen kerana menjangka mereka akan menang mudah, jadi adalah lebih baik BN Kelantan tidak terleka dengan hal yang ini.

Dalam zaman yang begitu moden ini, sudah tentu banyak 'Political Strategy' yang berentak 'psikologi' digunakan untuk memikat pengundi yang kini di lihata semakin matang di dalam membuat keputusan. Penggunaan strategi 'psikologi' di lihat dapat memberi kesan yang mendalam ke atas pengundi.

Penulis bukanya ingin memperlekehkan kemampuan BN Kelantan, mereka juga perlu tahu hal ini agar ianya tidak akan membuat mereka leka dan terpesona. Memang benar BN Kelantan ada kelebihanya sendiri itu memang tidak dinafikan tambahan pula ianya diketuai oleh seseorang yang pernah memberikan kejayaan kepada BN Kelantan.

Penulis menerbitkan artikel ini adalah untuk memberi peringatan yang berguna buat BN Kelantan, di samping artikel ini mampu menjadi satu 'kelebihan' buat BN Kelantan dan secara tidak langsung ia akan menampakkan BN Kelantan lebih merendah diri berbanding lawanya.

Calon PAS Manek Urai




Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin