Bilangan Pengunjung:

Wednesday, July 1, 2009

Rakyat Didahulukan: Lubang di Jalan Raya Jangan Dibiarkan !

Rakyat Didahulukan: Lubang Di Jalan Raya Jangan Dibiarkan !

Beberapa hari yang lalu penulis mendapat email daripada pembaca blog ini. Email itu berupa Aduan tentang keadaan jalan raya di Kota Bharu-Besut melalui Tok Bali dan juga jalan raya Jerteh - Kota Bharu yang bukan sahaja mempunyai banyak lubang tetapi ada sesetengahnya yang langsung sudah 'tidak layak' digelar jalan raya.

Kebetulan pula pagi tadi penulis mempunyai sedikit masa terluang, jadi penulis cuba untuk 'turun padang' sebagai Blogger untuk melihat sendiri kesengsaraan yang di alami rakyat. Penulis menunggang Motosikal sendiri dari Kota Bharu Ke Besut Melalui Tok Bali. Apa yang mengejutkan penulis hampir 60% jalan yang penulis lalui 'rosak teruk' dan penuh dengan lubang.

Penulis meneruskan perjalanan dari Jerteh ke Kota Bharu melalui jalan Jerteh-Kota Bharu, juga penulis mendapati hampir 60% jalan yang penulis lalui ini permukaanya sudah rosak teruk dan boleh membahayakan pengguna.

Selain itu, penulis mendapati 'penampalan' lubang di jalan yang penulis lalui tidak begitu praktikal untuk mengembalikan keadaan asal jalan tersebut kerana tampalan yang dibuat itu membentuk satu bonggol kecil yang boleh membahayakan rakyat terutamanya penunggang motosikal.

Ada juga jalan yang dilalui oleh penulis begitu 'berombak' mungkin ini salah satu faktor penyebab mengapa kemalangan banyak berlaku di kawasan ini. Keadaan kebanyakkan jalan yang penulis lalui berada di dalam keadaan yang 'membimbangkan' dan boleh membahayakan rakyat.

Penulis mencadangkan Kerajaan supaya mencari mekanisme baru dalam 'penurapan' Jalan Raya kerana penulis merasakan 'kaedah penurapan' sebelum ini di dapati tidak tahan lama dan tidak berkualiti kadang-kadang tu 'sebuah jalan' yang diturap dengan Premix hanya mampu bertahan dalam masa paling lama pun satu tahun lebih sahaja.

Begitu juga, kaedah penampalan 'lubang-lubang' di jalan raya juga perlu dikaji kerana ianya sudah tidak sesuai lagi, kalau kaedah yang sama masih mahu digunakan lagi 'kerajaan' perlu memastikan bahawa lubang yang ditampal itu tidak akan 'menimbulkan' bonggol kecil yang boleh menyusahkan pengguna jalan raya.

Dalam Keghairahan kerajaan berkempen "Rakyat Didahulukan" perkara-perkara seperti ini lah yang perlu di ambil berat oleh Kerajaan, Kerajaan tidak boleh memandang remeh isu ini kerana ia melibatkan kepentingan rakyat selaras dengan slogan 'Rakyat Didahulukan' jangan nanti slogan ini hanya terus kekal sebagai slogan.

Akhir kalam penulis akhiri dengan mutiara kata seperti mana biasa yang berbunyi "Hari ini mungkin kita bersandar pada kerusi empuk, Esok mungkin kita bersandar pada kerusi buruk" Jadi gunakanlah akal-fikiranmu yang dikurniakan YANG ESA untuk fikir-fikirkanlah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin