Bilangan Pengunjung:

Saturday, July 4, 2009

Dari Pakatan Rakyat Kepada BEBAS!

Democratic Action PartyImage via Wikipedia


Dari Pakatan Rakyat Kepada BEBAS!
Oleh: yieMEGA

Arena politik tanah air kita memang dipenuhi dengan warna yang pelbagai atau dengan kata lain politik kita penuh dengan warna-warni. Macam-macam terjadi ke atas arena politik tanah air kita. Macam-macam permasalahan yang timbul ke atas parti-parti politik tanah air, ya lah pantai yang mana tidak dipukul ombak.

Bagi penulis masalah yang menimpa sesebuah parti adalah perkara biasa yang normal dan tidaklah satu keajaibpan sekiranya sesebuah parti dilanda masalah. Melainkan sesebuah parti itu tidak ditimpa masalah inilah baru boleh dikatakan ajaib.

Perkembangan terbaru politik tanah air menyaksikan DAP Kedah 'merajuk' dengan bertindak keluar daripada Pakatan Rakyat Kedah. Kelmarin ADUN Tunggal DAP Kedah telah membuat perisytiharan keluar daripa Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah dan menjadi ADUN BEBAS! difahamkan mereka berbuat demikian ekoran tindakan Kerajaan Negeri untuk merobohkan sebuah Kandang BABI Di Kedah.

Selain itu DAP Kedah turut mendakwa bahawa Kerajaan PAS Kedah bakal merobohkan beberapa 'kuil' yang terdapat di Kedah. DAP Kedah juga mengeluarkan kenyataan bahawa Kerajaan PAS Kedah lebih teruk daripada Kerajaan BN Kedah sebelum ini.

Penulis pun hairan mengapa pula DAP Kedah mengamuk apabila Kerajaan Kedah mahu merobohkan kandang Babi tersebut, adakah DAP Kedah turut mempunyai saham dalam kandang Babi tersebut ataupun DAP ingin mempertahankan perusahaan yang menjadi kegemaran kaum cina itu daripada diganggu-gugat oleh pentadbiran Kerajaan PAS. Tidakkah mereka tahu sudah banyak penyakit yang dicetuskan oleh binatang yang berkaki pendek itu.

Penulis melihat tindakan DAP itu seolah-olah tindakan budak-budak yang tak dapat makan gula-gula setelah beberapa kali memujuk ibu-bapanya kerana ibu-bapanya tahu tentang bahaya makan gula-gula namun si anak tetap mahukkan ia apa lagi 'mengamuk' lah menjadi pilihan. Itulah yang boleh digambarkan dengan keadaan DAP Kedah, sudah tahu kaki pendek ini berbahaya kesanya namun ia tetap mahukan ia sampai mengamuk begitu lalu.

Penulis memuji langkah yang dibuat oleh Kerajaan PAS Kedah dengan merobohkan Kandang Babi tersebut tetapi bukanlah bermaksud perkauman tetapi lebih kepada untuk membendung Virus Selsema Babi yang semakin menular di Malaysia sejak akhir-akhir ini. DAP sepatutnya berhenti menyalahkan Kerajaan PAS Kedah kerana mereka mungkin sedang berusaha untuk mengurangkan impak Selsema Babi kepada rakyat Kedah.

Walaubagaimanapun penulis tidak bersetuju sekiranya Kerajaan Negeri Kedah bertindak untuk merobohkan kuil-kuil tertentu kerana ia adalah bertentangan dengan kebebasan beragama dan juga bertentangan dengan tiada paksaan di dalam Islam. Penulis berharap Kerajaan Kedah berfikir semasak-masaknya sebelum mengambil tindakan tersebut demi menjamin perpaduan nasional.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin