Bilangan Pengunjung:

Monday, July 27, 2009

Mengimbau Kenangan Padang Bas Lama (Pasar Malam Parit Dalam)

Mengimbau Kenangan Padang Bas Lama (Pasar Malam Parit Dalam)
Oleh: yieMEGA

PADANG Bas mungkin orang yang berada di luar kawasan Kelantan tidak kenal di mana Padang BAS sebenarnya ia turut dikenali dengan Pasar Malam Parit Dalam. Tapak Asal Padang Bas ialah tapak yang dijadikan Bangunan MPKB-BRI dan memuatkan pasaraya Parkson sekarang (masih belum dibuka).

Kini sudah sekian lama Padang Bas telah dipindahkan ke Medan Selera Buluh Kubu (Berdekatan dengan Flat Buluh Kubu). Mungkin peniaga-peniaga Padang Bas tidak dapat melupakan memori semasa mereka menjalankan perniagaan di tapak asal Padang BAS itu.

Kebetulan kelmarin penulis sempat berjumpa dengan bekas peniaga Padang BAS yang kini berniaga di Pasar Malam Wakaf Che Yeh. Beliau meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya sebelum ini. Katanya selepas Padang Bas dipindahkan daripada tapak asal ke Tapak berdekatan Flat Buluh Kubu (yang katanya dulu tempat itu asalnya tempat perlupusan sampah) perniagaan beliau dan rakan-rakan niaga yang lain terus merosot sehinggakan selepas satu-satu terpaksa gulung tikar sehingga tinggalah peniaga yang ada sekarang.

Memang beliau tidak menafikan memori di tapak asal Padang Bas memang tidak dapat dilupakan tambahan pula di tapak asal mereka mempunyai ramai pengungjung tidak seperti di tapak baru berdekatan dengan Flat Buluh Kubu.

Penulis juga cuba mendapatkan respons dari peniaga sekarang di Padang Bas (Medan Selera Buluh Kubu) berhubung jualan mereka, nyata sekali dakwaan bekas peniaga Padang Bas itu benar apabila mereka berkata pendapatan daripada jualan mereka agak kurang jika dibandingkan semasa mereka berniaga di tapak asal terlebih dahulu.

Mereka juga turut mendengar khabar yang katanya Tapak Padang Bas sekarang (Medan Selera Buluh Kubu) bakal dipindahkan untuk kali ketiga tetapi lokasi perpindahan masih menjadi tanda tanya, ada yang mengatakan di Pengkalan Chepa, ada juga yang mengatakan berdekatan Tesco dan tidak kurang yang mengatakan mereka akan ditempatkan di tingkat atas bangunan MPKB-BRI (Parkson) namun ia terus menjadi tanda tanya.

Padang Bas yang dahulunya menjadi tempat persinggahan pelancong kini sudah kelihatan kelihatan pudar dan bilangan pengunjungnya terus berkurang dari hari ke hari. Itulah nasib yang terpaksa ditanggung oleh peniaga Padang Bas hasil dari tindakan 'tidak cerdik' MPKB-BRI.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin