Bilangan Pengunjung:

Wednesday, December 30, 2009

Apa perlunya Kita Ganti MiG-29


Apa perlunya Kita Ganti MiG-29

BERCAKAP soal kententeraan mestilah kita perlu mempunyai aset yang berdaya maju dan berteknologi tinggi. Sejak Kebelakangan ini kendengaran Kerajaan Malaysia ingin menghentikan khidmat MiG-29 dan menukarkanya dengan Model yang lain. Dengan kata lain ia akan melibatkan kos tambahan kepada Kerajaan Malaysia dan di mana pendapatan Kerajaan Malaysia dibiayai oleh cukai yang dibayar oleh rakyat.

Penulis pun hairan kenapa kita begitu ghairah ingin menukar dan menghentikan operasi jet ini. Adakah MiG-29 hanya dapat bertahan beberapa tahun sahaja? Sedangkan kita beli dengan harga berjuta-juta tapi tak kan hanya mampu bertahan untuk beberapa tahun sahaja. Tidak bolehkah kita hanya perbaikinya sahaja? Lagipun kalaupun kita membeli jet pejuang baru untuk menggantikan MiG-29 ini tidakkah ia tetap ada kos servis?

Penulis bersetuju dengan pandangan yang dilontarkan oleh Bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohammad di dalam blognya. Tidakkah kita mempunyai kepakaran untuk memperharui semula MiG-29? Mustahil kita tak mampu lakukanya, sedangkan Iran pun lakukanya.

Syor Keluar Sendiri Jet Pejuang

PENULIS merasakan sudah tiba masanya kita tak perlu bergantung kepada kuasa-kuasa dunia lain untuk memiliki aset-aset ketenteraan yang berteknologi tinggi. Kita perlu membuat sendiri semua aset ketenteraan kita kerana kalau kita terus bergantung daripada negara-negara berkuasa besar, mana mungkin mereka akan memberikan yang terbaik buat kita, apa yang mereka tahu hanyalah pedajal kita, lebih-lebih lagi mereka mengenali kita sebagai sebuah negara Islam. Mereka masih ada Islamophobia tersimpan hati mereka, jadi mereka tak akan berikan yang terbaik buat negara Islam.

Sudah bertahun-tahun kita bergantung kepada aset ketenteraan dari luar, kini walaupun tahun 2020 hanya tinggal 10 tahun aje lagi tapi kita masih membeli daripada orang. Penulis nak tanya sedikit siapa sanggup untuk membeli senjata yang dijual musuh, sedangkan kelemahan dan kekurangan senjata itu mereka ketahui, tidakkah sama perbuatan itu seperti memberikan 'senjata' kepada musuh?

Fikir-fikirkanlah sebelum terlambat. Hanya kita yang dapat mengubah nasih negara kita. Revolusi sekarang untuk menjadikan negara kita sebagai pengeluar peralatan perang utama dunia dan meletakkan kita setaraf dengan Amerika Syarikat dan juga Russia.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Unknown said...

salam yiemega
sebab apa mereka nak tutup mig29, anda ingin tau... ya ok ini semua adalah kerana kerakusan orang no1 pertahanan dan kuncu2 mereka. untuk pengetahuan saudara tiada apa2 masaalahnya dgn pesawat tsbt malah teknologi senggaraan telah pun berjaya dipindahkan oleh pihak rusia kpd orang kita dan sekarang ni juruteknik kita dah boleh merungkai dan memasang semula pesawt tsbt dgn sepenuh kemahiran, utk pengetahuan saudara pembelian pesawat tsbt dilakukan bukan sekadar membeli pesawat tetapi complete dgn teknologi russia semua nya telah brjalan dgn lancar, tetapi oleh kerana kerakusan manusia maka trjadi perkara ini. saya kira cukuplah setakat ini..saudara mungkin trtanya tanya mana saya tahu prkara ini untuk penjelasanya saya adalah salah seorang juruteknik dari sykt yg telah menjayakan rawatan/senggaraan dan pemindahan teknologi tsbt. harap maklum

Blog Widget by LinkWithin