Bilangan Pengunjung:

Friday, May 8, 2009

Lagi-lagi REMPIT@Mat Rempit

"Mat Rempit" istilah yang begitu popular sejak akhir-akhir ini, kalau kita perhatikan dada-dada akhbar tempatan banyak berita mengenai mat rempit dikeluarkan dari hari ke hari. Terbaru mengenai kumpulan mat rempit yang bertindak liar dengan meragut seorang wanita di Kota Bharu, Kelantan.

Isu melibatkan mat rempit ini bukanlah satu isu yang lapuk, malah penulis melihat seolah-olah isu ini tidak ada jalan penyudahnya, ia akan terus kekal begini buat selamanya sekira langkah-langkah drastik tidak di ambil oleh kerajaan untuk menanganinya.

Cadangan Buat Kerajaan

Kerajaan perlu menambah baik undang-undang sedia ada, mana yang kurang kerajaan perlu mengkajinya semula. Perlaksanaan undang-undang hendaklah tegas dan tiada rayuan atau "Surat-Surat Sokongan YB" diterima pakai. Hukuman ke atas mat rempit hendaklah mandatori bukanya nak cakap "sorry, sorry".

YB yang mengeluarkan surat sokongan untuk membantu pesalah-pesalah yang dikaitkan dengan rempit adalah sama seperti mereka memberi sokongan kepada mat-mat rempit ini, mulai dari hari ini YB-YB hendaklah berhenti dari mengeluarkan surat-surat yang menyokong insan yang digelar "mat rempit" tersebut.

Kerajaan juga perlu bertungkus lumus untuk membebaskan agensi-agensi di bawah seliaanya seperti Polis, SPRM dan JPJ daripada sebarang anasir-anasir rasuah. sudah tiba masanya kerajaan perlu bertindak dengan lebih tegas lagi.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin