Bilangan Pengunjung:

Sunday, May 24, 2009

PELUANG TIPIS BN DI MANIK URAI !

BN CarImage by Azmil77 via Flickr

Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai (DUN Manik Urai) akan diadakan tidak berapa lama lagi. Barisan Nasional telah membuat kenyataan bahawa mereka bersedia untuk bertanding di Manik Urai. Bagi penulis tiada salahnya bagi Barisan Nasional untuk menyatakan kesediaan untuk bertanding di manik urai kerana pada kali ini Pilihan Raya Kecil di situ diadakan kerana kematian ADUNya dan bukan kerana "main-main" seperti di Penanti, mungkin juga pada waktu kecil Anwar Ibrahim tak puasa main pondok-pondok kot.

Tajuk artikel penulis pada kali ini berbunyi "Peluang Tipis BN di Manik Urai", tentu pembaca tertanya-tanya kenapa penulis mengeluarkan kenyataan seolah-olah penulis cuba 'condemn' Barisan Nasional. Penulis akan jawab mengenainya di hujung artikel ini.

Penulis merasakan peluang Barisan Nasional untuk memenangi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai amatlah tipis memandangkan DUN Manik Urai memang kawasan kubu kuat PAS tanpa sokongan padu daripada penyokong-penyokong Barisan Nasional tidak mungkin Barisan Nasional akan menang di Manik Urai. Penyokong-penyokong Barisan Nasional DUN Manik Urai yang berada di luar negeri Kelantan hendaklah berpusu-pusu balik memberi sokongan kepada Barisan Nasional barulah peluang BN cerah untuk memenangi PRK Manik Urai.

Peluang BN untuk memenangi PRK DUN Manik Urai memanglah amat tipis. Di sini penulis melihat pengalaman dan kebijaksanaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO yang baru iaitu Datuk Mustafa Mohamed hendaklah dipertaruhkan. Memang Datuk Mustafa mempunyai "track record" yang baik sebelum ini yang hampir-hampir mengambil alih pemerintahan Kerajaan Negeri Kelantan daripada PAS.

Penyokong-penyokong BN di Kelantan amnya dan di DUN Manik Urai khasnya kena bekerja kuat memandangkan peluang BN amatlah tipis di Manik Urai. Mereka hendaklah bersatu dan mengenepikan persengketaan tertentu demi memenangi PRK Manik Urai.

Sebenarnya bukanlah penulis bertujuan untuk 'condemn' BN dengan membuat artikel ini, ini adalah salah satu strategi pendekatan psikologi untuk membakar semangan penyokong-penyokong Barisan Nasional di DUN Manik Urai.
Reblog this post [with Zemanta]

9 comments:

Anonymous said...

Kalu BN tiada peluang kenapa Nik Aziz cakap, PR manik Urai adalah PR berasaskan perjuangan dan bukan berasaskan calon. CaLON bn LEBIH CREDIBLE berbanding derngan calon PAS Fauzi Ikan...maklumlah peraih ikan hyanya pandai cakap je..tapi nak membangunkan Manik Urai ramai yang tidak yakin. Semalam juga ramai pemimpin Pas sudah spin tentang PRK manik Urai adalah PR ujian kerajaan perpaduan. kENAPA TUKAR RENTAK?????

Parti KeADILAN Bahagian Seremban said...

Suara Generasi Muda Malaysia & Anonymous adalah generasi BN dan mempunyai rentak UMNO / BN. jadi apa yang dikomenkan mempunyai prinsip BN tetapi sebagai membangun bersama ISLAH membangun bersama perjuangan keadilan dan keimanan siapa jua calon berpegang prinsip alQuran dan Hadis sbg jalan arah hidup maka nilai wang ringgit, harta tidak terlihat oleh mata sbg pedoman pentadbiran, kepimpinan dan mengimarahkan rakyat sebagai jalan pentadbiran bukan sbg.peraih diwaktu pilihan raya aje akhirnya nilai sbnr hilang tanpa prinsip...di sini pada pandangan prinsip keislaman lebih dari segalanya.....

labulabi said...

aku tak lah menyebelahi mana mana pihak...tapi janganlah kondem PERAIH IKAN....berfikir lah sejujurnya...agak agak saudara mana lebih beretika antara PERAIH IKAN dengan PERAIH HARTA NEGARA ???? bukalah dada anda sejujurnya...kerana mungkin esok,lusa,atau entah bila PASTI kita akan di masuk dalam keranda..atau anda memang dari spesis yang tak mati??????...jangan marah hanya sekadar pendapat....

Anonymous said...

saya setuju .. bb peraih harta negara .. tu yang saya pelik kenapa org - org pas dan dap dok sokong anwar ibrahim <--- LANUN NOMBOR SATU NEGARA.. masa dia jadi menteri kewangan lah banyak kita dengar pasal kroni , pasal direct nego lah pasal semua benda benda yang karut marut....

tapi bagi pas dan dap.. matlamat menghalalkan cara .. mungkin sebab tu semua benda ok kut kat dia...

dulu dia org yang kuat duk kutuk anwar ibrahim sekarang semua duk sapu bontot anwar

Anonymous said...

saya setuju .. bb peraih harta negara .. tu yang saya pelik kenapa org - org pas dan dap dok sokong anwar ibrahim <--- LANUN NOMBOR SATU NEGARA.. masa dia jadi menteri kewangan lah banyak kita dengar pasal kroni , pasal direct nego lah pasal semua benda benda yang karut marut....

tapi bagi pas dan dap.. matlamat menghalalkan cara .. mungkin sebab tu semua benda ok kut kat dia...

dulu dia org yang kuat duk kutuk anwar ibrahim sekarang semua duk sapu bontot anwar

Anonymous said...

Ya lahh..PAS saja yg Islam...org lain x Islam....

-orghe muda klate-

Anonymous said...

Ya lah PAS jujur,sbb tu balak licin..

aku rasa kalau PAS jujur buatlah satu TABUNG BALAK.guna duit tu bangunkan Kelantan.ni x,salahkan UMNO jer.

korang aku rasa makan gaji buta saja....

*Gen Muda Klate*

Anonymous said...

Apa2 hal yang dibincangkan pun penduduk MU lebih arif pasal calon. PAS mungkin akan menang lagi

labulabi said...

tang tabung balak atau lanun no satu tu aku tak mau komen...sebab aku tak ada maklumat tentang tu...tentang PAS saja yang ISLAM..tu aku memang setuju dalam tak setuju...ISLAM terlalu luas untuk di sembang dalam ruang yang sempit nie....cuma setau aku orang Islamlah yang kebas kasut dan selipar di masjid...tak pernah pulak aku dengar orang cina atau india yang sapu....penyakit orang islam nie satu....bila buat salah ...bolih mintak maap dan taubat....tu bebab nya aku selalu teringat pesan atuk aku....kau jangan berdiri atas dasar ISLAM tapi berdirilah atas dasar MUKMIN..belajarlah dari bahasa kehidupan mu...di celah celah langkahmu....di muara akal....dilautan fikiran.... sesuaikan dg HADIS dan AL QURAAN ..
kau pasti temui jawapan nya satu masa nanti....UNTUK ORGHE MUDA KLATE...aku nasihatkan ....belajar berfikir dan belajarlah becakap dengan hadis dan quraan..orang telah menterjemahkan FATIHAH dalam seribu bahasa tapi bagi anda aku minta terjemahlah FATIHAH kebahasa kehidupan anda serta amalkan..mudahan kau tau apa erti hidup dan megerti maksud aku.....maaf jangan lah marah cuma nasihat bodoh dari situa labulabi...

Blog Widget by LinkWithin