Bilangan Pengunjung:

Friday, July 11, 2008

Najib Sudah Mubahalah Anwar bila Lagi?

Hari ini AgendaDaily melaporkan bahawa Timbalan Perdana Menteri yang juga merupakan Timbalan Presiden UMNO serta Perdana Menteri 'in waiting' telah melafazkan lafaz Mubahalah di hadapan pemimpin UMNO seluruh negara, ini boleh dikatakan tindakan positif oleh Datuk Seri Najib Tun Razak untuk 'membersihkan nama baiknya' sepertimana saranan yang telah dibuat oleh Mufti Perlis baru-baru ini.

Beliau telah melafazkan sumpah tersebut di hadapan Ketua-Ketua Bahagian UMNO, Ketua-ketua Pemuda UMNO, Ketua Puteri UMNO daripada 191 Bahagian UMNO di seluruh negara. Ini menandakan langkah pertama telah diambil oleh Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mematahkan serangan bertubi-tubi yang ditujukan kepadanya. Dengan kata lain Najib telah berjaya menyumbat satu gol tanpa balasan lagi daripada pihak yang kedua atau apa yang dikatakan oleh penulis Syed Hussein Al-Attas sebagai "Seorang yang Pulang dari neraka' atau penulis lebih gemar menggunakan istilah "Hell Boy' iaitu Anwar Ibrahim kalau kita ambil kira tulisan Syed Hussein Al-Attas tersebut masih belum melafazkan Mubahalah.

KOMEN MSO MENGENAI MUBAHALAH NAJIB

Mohd Sayuti Omar seorang penulis bebas yang juga merupakan pemilik blog Merah Tinta Mso (http://www.msomelayu.blogspot.com) yang lebih dikenali dengan nama MSO telah memberi komen beliau mengenai tindakan Najib Tun Razak yang disifatkan beliau sebagai tindakan terdesak.

Penulis kurang bersetuju dengan pandangan MSO mengenai isu ini, penulis menyifatkan langkah yang diambil oleh Datuk Seri Najib Tun Razak tersebut merupakan langkah terbaik selaras dengan saranan seorang yang mempunyai pengetahuan agama iaitu seorang Mufti, Mufti tersebut adalah Mufti Perlis jadi pada pandangan penulis nasihat seorang Mufti perlulah diikuti janganlah diengkari dan janganlah jadikan Mufti sebagai mangsa 'sepak terajang politik'.

Pada perkiraan penulis tindakan lafaz Mubahalah Najib merupakan jalan terbaik dan perlu dilafazkan dengan kadar seberapa segera agar fikiran rakyat tidak akan terapung-terapung di awang-awangan dan keliru pihak mana yang salah dan pihak mana yang betul. Ini jelas membuktikan tindakan ini adalah tindakan yang betul.

MSO sepatunya bertenang dan jangan terburu-buru memberi komen yang subversif kepada tindakan yang dilakukan oleh 'Perdana Menteri In Waiting' itu, malah tindakan memberi komen secara subversif tersebut juga maaf cakap menandakan yang beliau terdesak untuk memberi komen berkenaan isu tersebut.

Penulis menantikan saat di mana Anwar Ibrahim akan melafazkan sumpah Mubahalah sama seperti yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dan sekiranya Anwar terus berdiam dari dari melafazkan Mubahalah ia akan memberi persepsi negatif rakyat terhadapnya. Jadi Mubahalah adalah jalan yang terbaik baginya.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin