Bilangan Pengunjung:

Thursday, June 18, 2009

Haramkan Pekerja Dari Indonesia...

Artikel penulis kali ini lebih kepada konteks perhubungan dua negara yang dikatakan serumpun iaitu Malaysia dan Indonesia. Penulis ingin mendedahkan bahawa tindakan Kerajaan Malaysia yang ternyata memberi rezeki kepada rakyat Indonesia yang berada di negara ini tindakan itu boleh disifatkan sebagai 'melepaskan anjing tersepit' sahaja.

Kebanyakkan rakyat Indonesia yang datang berduyun-duyun ke negara ini untuk mencari rezeki kerana Malaysia adalah lubuk rezeki bagi menyara hidup mereka, namun rakyat Indonesia di negara mereka terus mencaci-cela Malaysia, melabelkan Malaysia macam-macam nama contohnya "Malingsia" dan ada yang mewujudkan blog khas bagi menyemarakkan lagi kebencian kepada Malaysia.

Mereka juga mungkin cuba menghidupkan kembali suasana "Konfratasi-Malaysia dan Indonesia" suatu ketika dulu. Mereka tidak terfikir apa perasaan mereka sebagai warganegara Indonesia dan diberi gelaran "Indon Sial" oleh rakyat Malaysia, sudah tentu mereka akan marah bukan, begitu jugalah dengan rakyat Malaysia.

Kehadiran blog yang dibuat oleh rakyat Indonesia yang mencaci dan mencela Malaysia juga adalah tindakan yang keterlaluan seolah-olah mereka mahu "Konfratasi Malaysia-Indonesia" berulang lagi. Salah satu contoh blog yang dimaksudkan ialah http://id-top.blogspot.com/

Penulis mendesak Kedutaan Indonesia membuat kenyataan berhubung kewujudan blog ini yang ternyata boleh menjejaskan hubungan dua negara yang dikatakan serumpun ini. Penulis ingatkan kepada rakyat Indonesia, negara Malaysia yang anda panggil "Malingsia" itu adalah tempat kaum kerabat kamu mencari rezeki dan jangan sampai mereka semua dihalau keluar oleh rakyat Malaysia.

Penulis juga mendesak agar Kerajaan Malaysia membekukan serta merta 'permit kerja' untuk pekerja asing yang datangnya dari indonesia dan menghantar pulang ke semua pekerja indonesia yang ada di Malaysia ke negara mereka tidak kira mempunyai permit atau tidak mempunyai permit, mereka tidak berterima kasih dengan pertolongan kita jadi adalah lebih elok semua pekerja Indonesia dihantar pulang dengan kadar yang segera.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin