Bilangan Pengunjung:

Saturday, December 18, 2010

Revolusi Melayu

Revolusi Melayu
Oleh: yieMEGA

APABILA kita bercakap mengenai Melayu pasti ada yang mengatakan kita bersemangat perkauman. Tak apalah penulis tak hiraukan apa yang orang akan kata demi masa depan umat Melayu juga. Penulis bukanlah seorang yang mengamalkan perkauman yang ekstrem.

Kali ini penulis memilih untuk bercakap mengenai Revolusi Melayu. Bagi memudahkan pembaca memahami apa yang ingin disampaikan oleh penulis, penulis memberi contoh mengenai berlaku di Iran di mana Revolusi Iran telah banyak memberikan kejayaan kepada Iran.

Melayu sebagai kaum pribumi perlulah melakukan satu revolusi untuk menjana kejayaan bukan sahaja untuk bangsa malahan untuk negara kita yang tercinta yakni Malaysia.

Kalau kita lihat di negara kita pada hari ini, Melayu merupakan bangsa yang lemah dan kurang dari segi produktivitinya. Kita sebagai bangsa Melayu perlu mencari jalan agar kelemahan bangsa kita ini dapat diatasi.

Apa yang penulis dapat lihat ialah, kelemahan-kelemahan yang ada pada bangsa Melayu dewasa ini hanya dapat diperbetulkan dan diletakkan di landasan yang betul dengan adanya satu Revolusi untuk Melayu.

Revolusi ini akan menjana perubahan kepada bangsa-bangsa Melayu dan tidak akan menjadikan bangsa Melayu sebagai satu bangsa yang layu. Walaubagaimanapun, di dalam menjalankan revolusi ini perlu mendapat kerjasama yang sepenuhnya daripada bangsa Melayu sendiri.

Di dalam menjayakan Revolusi Melayu, ayuh bangkitlah Melayu seluruh Malaysia untuk menjadi satu bangsa yang gagah dan bukan lagi bangsa yang suka mengikut terlunjuk dan menjadi 'kuli batak' kepada bangsa lain.

Marilah bersama-sama kita berusaha untuk menjadikan misi Revolusi Melayu ini tercapai, ubahlah cara pemikiran kita daripada nak segala-gala yang senang kepada nak segala-gala yang susah.

Sekarang bukan zaman bermenung, Ayuh bangunlah dari tidurmu kita bersatu untuk Revolusi Melayu. Masa sudah tiada, jangan berlengah lagi marilah kita berganding bahu demi masa depan bangsa Melayu.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin