Bilangan Pengunjung:

Saturday, June 7, 2008

Kewibawaan Pak Lah Tercabar & Teori Spekulator Minyak Mentah.

Dr Novandri Hasan Basri

Di dalam kancah kehidupan ini, setiap tindakan yang dilakukan akan mempunyai tindakbalasnya yang tersendiri. Jika tindakannya positif maka tindakbalasnya juga positif. Jika tindakannya negatif maka tindakbalasnya juga negatif.

Tindakan (Menaikkan Harga Petrol)

(Graf 1)

Setiap kali kerajaan melakukan suatu tindakan yang tidak mesra rakyat, mendadak dan tidak melambangkan kehendak rakyat seperti kenaikan harga petrol (graf 1), tindakbalasnya akan menyebabkan kewibawaan kerajaan akan merudum (graf 2)






Tindakbalas (Kewibawaan Pemimpin)

(Graf 2)

Mungkin graf di sebelah ini boleh dijadikan anggaran kepada kewibawaan kerajaan. Yang pastinya, kewibawaan Pak Lah sebagai Perdana Menteri pasti tercabar dan mengundang pelbagai persepsi negatif.






Rakyat tidak boleh disalahkan jika mereka bersuara dan mengkritik keras kerana pada pendapat rakyat, pemimpin dipilih untuk menyelesaikan masaalah rakyat dan bukannya menambah lagi beban rakyat.

Bagi mereka, pemimpin yang tidak boleh menyelesaikan isu-isu yang bersangkut paut dengan kehidupan rakyat merupakan pemimpin yang tidak bijak, tidak cekap dan tidak sensitif kepada keresahan serta suara rakyat.

Jawapan Pak Lah ialah, Ini bukan soal untuk popular, ini adalah langkah serius untuk keperluan rakyat. Kita tidak boleh puaskan hati semua pihak tetapi memastikan ‘situasi menang-menang’ untuk semua.''

Penulis ingin mengatakan bahawa ayat 'kita tidak boleh puaskan hati semua pihak' pasti akan mengguris hati orang ramai. Hakikinya, mereka yang ditafsirkan tidak puas hati itulah yang memberi undi mereka kepada kerajaan pusat hari ini.

Penulis bukannya tidak faham bidang ekonomi yang menceritakan subsidi harga petrol yang mencecah berbilion-bilion ringgit yang ditanggung oleh kerajaan.

Akan tetapi, anggapan bahawa rakyat akan sendiri tahu tanpa penjelasan yang tidak mengambil berat hati rakyat itu membuatkan usaha kerajaan menjadi satu provokasi negatif kepada rakyat jelata.

Pemimpin sepatutnya lebih sensitif untuk menyusun kata-kata agar ianya dapat diterima dengan baik, biar pun ianya membebankan rakyat. Malah, rakyat tentu dapat berasional jika penjelasannya tepat, senang dan jelas.

Seperkara lagi, kenaikan harga petrol dan diesel akan mengakibatkan chain reaction yang bakal menimbulkan rasa 'panik' dan boleh mengkucar-kacirkan pelbagai bentuk kehidupan rakyat, seperti harga keperluan asas termasuk juga kenaikan elektrik.

Apakah chain reaction ini bakal menimbulkan krisis inflasi?

Penulis berharap ianya tidak akan berlaku tetapi jika pemimpin dan penguatkuasa tidak bertindak cepat, persisten dan tegas, inflasi bakal mencekik leher rakyat.

Seperkara lagi, di sini penulis sertakan satu artikel yang menarik mengenai krisis kenaikan minyak dunia serta kewujudan spekulator-spekulator dan hedge funds.

Perkataan spekulator ini mengingatkan penulis kepada krisis matawang Asia pada bulan Julai 1997 di mana ianya digunakan oleh Tun Dr Mahathir. Di dalam bukunya 'A New Deal For Asia' kejatuhan teruk ekonomi dan penularannya ke negara-negara Asia yang lain merupakan contagion theory yang merupakan sebahagian daripada theology of currency trading

Di masa krisis Matawang Asia inilah, Dr Mahathir mengumumkan kewujudan spekulator wang yang bertanggungjawab meruntuhkan ekonomi negara-negara Asia dengan sekelip mata.

Kita tentu masih ingat dengan kaedah ekstrem yang digunapakai oleh Malaysia ketika itu sehinggakan Malaysia tidak jatuh tersungkur seperti negara-negara Asia yang lain.

Walau pun sudah 11 tahun lamanya, masih banyak lagi negara-negara Asia yang sedang mengalami krisis ekonomi serta politik dan masih tidak dapat keluar lagi daripada dilema tahun 1997 itu.

Persoalannya,
. Apakah benar-benar wujud spekulator-spekulator pengaut untung di sebalik krisis harga minyak mentah sekarang ini?

. Apakah pemimpin-pemimpin di dunia ini tidak tahu atau pun mereka perlu mengadakan siasatan lebih mendalam mengenai serangan licik oleh spekulator-spekulator tersebut?

Ikutilah artikel dibawah dan berikan pendapat anda !

There’s No Global Fuel Shortage
5th June 2008

ISTANBUL: There is no shortage of oil in the world and its present price level was driven up by unreal speculation, said Malaysia Airlines managing director and chief executive Datuk Seri Idris Jala.

He said the present oil price at over US$135 was unrealistic and based on certain global events that might have caused a shortage of supply.

“These people (speculators and hedge funds) buy oil futures and say that this or that event may cause an oil shortage.

“Not very long after this, people react to this and by then the message would be ‘there is a shortage of supply’ even though there is none,” Idris told the international media here at the close of the 64th International Air Transport Association annual general meeting.

IATA, which is an association of legacy full service airlines with over 200 members, had issued a statement at the end of its meeting that the industry was now in a state of an emergency because of the fuel price crisis.

Idris was a former senior executive with Shell Plc based in London and the Hague for almost 20 years. While there, he had headed various departments, including business development.

Speaking as a former oilman, Idris said there were two ways to see whether there was an oil shortage.

“First, look at the oil tankers at sea. If they are not moving and just floating out at sea, that means they have no crude or processed oil to transport. That is not happening and that means there is no shortage.

“Second, go to the petrol stations. If there are long queues, that means there is a shortage. Again, this is not happening and this can only mean there is more than enough supply.

“As an ex-oilman, I tell you there is no shortage.”

Idris pointed out that certain analysts and financial companies that produced reports about the shortage were also oil futures traders.

Asked what he thought was the fair value of crude oil at present, Idris replied: “US$40.”

He also criticised speculators and hedge funds, saying that he did not trust anything that he could not touch.

“I always believe in the brick and mortar – something I can touch. These people are trading with nothing.

“Many years ago, we at Shell had wanted to buy Enron. I was leading the team then and we hired over 60 consultants to study how a company with no oil fields, refineries or gas stations could make so much money.
“One of the consultants tried to convince me to recommend to the Shell bosses to buy Enron but I said no because I could not touch what they were trading in,” Idris said in the one-hour briefing for the media about MAS’ performance and future.

He only expressed his opinion on the oil crisis after being asked by several journalists.

Idris was proven right on Enron because the so-called energy company collapsed four years ago under massive accounting fraud. - Wong Sai Wan, The Star

dipetik dari:
http://novandri.blogspot.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin