Bilangan Pengunjung:

Friday, June 13, 2008

Sistem Gaji Dua Kali Sebulan Membebankan Rakyat

Beberapa hari lalu Perdana Menteri Malaysia yang sudah kita tidak sayangi lagi telah mengumumkan bahawa kerajaan akan mengadakan pembayaran gaji dua kali sebulan. Pembayaran Gaji dua kali sebulan bermakna gaji kakitangan awam akan dibahagikan kepada dua. Langkah ini dilihat sebagai langkah yang tidak praktikal kerana ia akan memberi kesan yang begitu tinggi kepada kakitangan awam yang berpendapatan rendah.

Sistem baru yang cuba diperkenalkan Kerajaan ini mungkin di lihat dari segi sudut untuk mudahkan kakitangan membuat perancangan perbelanjaan. Namun, kalau kita kaji secara mendalam sebenarnya sistem ini lebih banyak kontranya berbanding pronya. Pertama penulis ingin memberi contoh sekiranya gaji seorang kakitangan awam ialah RM 1500 sebulan dan apabila sistem pembayaran gaji dua kali sebulan ini dilaksanakan akan menyebabkan pendapatan beliau dibahagi dua iaitu RM 750 untuk sekali gaji dalam bulan tersebut. Ini bermakna gaji pertama mereka terpaksa dihabiskan untuk urusan Pinjaman, Sewa Beli Kereta dan Bil-bil utiliti termasuklah sewa rumah. Jadi tak kan lah semasa gaji pertama mereka terpaksa ikat perut untuk menanti gaji kedua.

Tidakkah ini membebankan mereka? lagipun umum mengetahui pinjaman, sewa beli kereta dan bil utiliti perlu di bayar secepat mungkin dan kelambatan akan menyebabkan peminjam atau pengguna dikenakan caj tambahan atau dengan kata lain 'interest' oleh pihak Bank jadi tidak ideal jika kakitangan membayar pinjaman atau sewa beli kereta pada akhir bulan.

Pada hemat penulis kerajaan tidak sepatutnya membuat pembayaran gaji dua kali sebulan kerana ia bakal mengundang banyak masalah kepada rakyat jelata yang menjadi nadi kepada kerajaan. Kerajaan sepatutnya perlulah berfikir sebelum bertindak jangan pula bertindak baru berfikir kerana kesanya amat tinggi kepada Kerajaan lebih-lebih lagi UMNO itu sendiri.

Penulis juga ingin menggesa Kerajaan supaya selepas ini Kerajaan membuat tindakan yang berpaksikan rakyat bukanya berpaksikan kepada menantu dan jangan lah lagi membuat pengumuman yang bakal menguburkan UMNO.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin