Bilangan Pengunjung:

Sunday, June 8, 2008

Penganjuran GangStarz Satu Pembaziran

Penulis sebenarnya sudah lama merasakan Pengajuran Rancangan Realiti TV Antarabangsa yang dianjurkan oleh Media Prima melalui stesyen tvnya iaitu TV3. Sebenarnya banyak rancangan realiti tv yang muncul sejak akhir-akhir ini seperti cendawan tumbuh selepas hujan namun, oleh kerana Gangstarz merupakan pertandingan peringkat antarabangsa dan mempertaruhkan hadiah yang begitu tinggi iaitu USD 100,000 jika di nilaikan mengikut matawang Malaysia, jumlah hadiah tersebut adalah RM 326,999.9981.

Di dalam Suasana ekonomi negara yang tidak menentu ini mengapa ada lagi penganjuran yang mengalirkan keluar wang kepada negara luar. RM 326,999.9981 bukanlah satu jumlah yang sedikit, sekiranya diberikan kepada Kerajaan boleh juga menampung subsidi minyak di dalam keadaan harga minyak pasaran dunia yang melambung di waktu ini.

Benar ada peserta Malaysia yang turut sama bertanding di dalam rancangan realiti hiburan antarabangsa ini, kalau mereka menang sudah tentu wang negara ini tidak mengalir kepada negara luar, tetapi apakah akibatnya sekiranya peserta dari negara ini tidak berjaya memenanginya seperti mana yang berlaku semasa penganjuran Gangstarz tahun lalu, apa akibatnya sekiranya peserta negara kita kalah dengan peserta negara lain? Sudah tentu akan berlaku pembaziran.

Berbaloikah Pembaziran seperti ini berlaku di mana rakyat terpaksa berjuang untuk hidup dengan kos sara hidup yang meningkat dan teramatlah menyusahkan rakyat jelata ini. Sepatutnya Media Prima sama-samalah membantu kerajaan dan rakyat kerana mereka saling berkaitan. Media Prima Perlu Ingat tiada Kerajaan tiadalah Media Prima, tiada rakyat tiadalah penonton Media Prima, jadi pembaziran seperti ini tidak harus dilakukan.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin